Selvom det overraskende tog seks timers forhandlinger at få de indledende øvelser på plads, syntes både arbejdsgivernes topforhandler, borgmester Ole Andersen, og de kommunalt ansattes forhandler, FOA-formand (Foreningen af Offentligt Ansatte) Poul Winckler, at overenskomstforhandlingerne fik en god begyndelse i sidste uge.
Det var forliget om de puljer, der danner grundlag for forhandlingerne på de enkelte områder, der faldt på plads. 1,42 procent af lønsummen, cirka 1,8 milliarder, blev fordelt i hovedorganisationspuljer, den såkaldte KTO-pulje (Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte), til grupper med 'særligt behov' inden for det kommunale forhandlingsfællesskab samt i forlodsfinansiering af lokal lønforhandling i de to overenskomstår. Der blev både afsat penge til grupper på ny løn og til grupper på gammel løn, men både Ole Andersen og Poul Winckler konstaterede bagefter, at det ligger i forliget, at flere grupper vil overgå til ny løn, når man er færdig med overenskomstforhandlingerne.
kara
En god begyndelse
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.