"Der er tusindvis af nye computere på vej til de danske folkeskoler, hvor alle elever helt ned til 3. klasse for fremtiden skal have fri adgang til at bruge computere i undervisningen", skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.
Ifølge avisen overvejer regeringen at afsætte en halv milliard over fire år til computere til folkeskolen i en dobbelt op-model, hvor hver computer købt til skolerne af kommunerne udløser en ekstra computer fra staten. Men allerede sidste år var regeringen på banen med en halv milliard til computere i folkeskolen. De første 75 millioner kroner skulle have været brugt i år, og blandt planerne var, at alle elever i 7. klasse skulle have en bærbar pc med sig hjem. Men da den endelige finanslov blev vedtaget sammen med Dansk Folkeparti, var pengene væk. Og i mellemtiden har en arbejdsgruppe fundet ud af, at 7. klasse er alt for sent, og nu er planen, at alle elever fra 3. klassetrin skal have adgang til en computer i skolen.
Én gang til: computere til alle elever
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.