Reguleringsordningen kan beregnes, efter at Danmarks Statistik i dag har offentliggjort lønudviklingen på det private arbejdsmarked. Reguleringsordningen er aftalt i overenskomsten som en sikring af, at de offentlige lønninger ikke halter for meget efter det private, og da store dele af de aftalte lønstigninger skulle falde i 2003, havde overenskomstparterne kun ventet, at reguleringsordningen ville give 0,02 procent. men lønstigningerne kom ikke så højt op i år som ventet, fordi kommunerne ikke har udbetalt så meget i Ny Løn ved lokale forhandlinger, som der var afsat midler til. Nu falder pengene i stedet for som 0,67 procent i ekstra lønstigning 1. april næste år:
"Jeg forstår ikke, at de kommunale arbejdsgivere har lagt så stor vægt på at skabe et system, der giver mulighed for at forhandle løn lokalt, når slutresultatet alligevel bliver generelle lønstigninger til alle, bare fordi man ikke bruger penge nok lokalt", har Dennis Kristensen, formand for de kommunalt ansattes forhandlingsfællesskab KTO, tidligere sagt om situationen.
Ekstra mini-lønstigning på vej 1. april
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.