Det handler om læreruddannelse med særligt henblik på det tilsyneladende evige problem med sammenhængen mellem uddannelsens dele: Fag-fagene, de pædagogiske fag og praktikken, den såkaldte treklang – til syvende og sidst om forholdet mellem uddannelsen og professionen.
Ved at gøre praktikken til det koordinerende omdrejningspunkt for uddannelsen i den nyeste læreruddannelseslov blev der gjort et seriøst forsøg på at løse problemet. Bogen her er en antologi om et meget omfattende udviklingsarbejde, hvor studerende, praktiklærere og University College-lærere ved fire læreruddannelsessteder og forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole i tæt samarbejde har rettet opmærksomheden mod problemet gennem de første to års praktik.
Lærerne ved de fire institutioner beskriver, hvorledes de hver især gennem studiets tilrettelæggelse har søgt at udfylde lovens rammer. Især træder begrebet kommunikative fora frem som gennemgående og væsentligt. Der er tale om steder i uddannelsen, hvor loven lægger op til direkte samarbejde mellem uddannelsens parter. Mest iøjnefaldende er nok trepartssamtalen, som der gøres meget ud af alle steder. Det illustreres også, hvorledes 0,2 (årsværk) samarbejdet ud over pædagogiske fag og fag-fagene udmærket kan kædes sammen med praktikken.
Fra forskningsside findes indlæg af Hanne Balsby Thingholm og Jens Rasmussen om begrebsliggørelse af relationen mellem teori og praksis. Og Per Fibæk Laursen om de studerendes forventninger til praktikken og om et nyt ideal for lærerekspertise. Bogen er anbefalelsesværdig for alle, der er involveret eller har interesse i læreruddannelse.
Ekspert i undervisning
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.