Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Ekspert i undervisning

Klik for at skrive manchettekst.

Ekspert i undervisning

Gunnar L. Clausen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:25

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Det handler om læreruddannelse med særligt henblik på det tilsyneladende evige problem med sammenhængen mellem uddannelsens dele: Fag-fagene, de pædagogiske fag og praktikken, den såkaldte treklang – til syvende og sidst om forholdet mellem uddannelsen og professionen.

Titel: Ekspert i undervisning

ISBN: 9788790220860

Pris: 188 kroner

Sider: 216 sider

Type: Bog

Forlag: Unge Pædagoger

Ved at gøre praktikken til det koordinerende omdrejningspunkt for uddannelsen i den nyeste læreruddannelseslov blev der gjort et seriøst forsøg på at løse problemet. Bogen her er en antologi om et meget omfattende udviklingsarbejde, hvor studerende, praktiklærere og University College-lærere ved fire læreruddannelsessteder og forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole i tæt samarbejde har rettet opmærksomheden mod problemet gennem de første to års praktik.      

Lærerne ved de fire institutioner beskriver, hvorledes de hver især gennem studiets tilrettelæggelse har søgt at udfylde lovens rammer. Især træder begrebet kommunikative fora frem som gennemgående og væsentligt. Der er tale om steder i uddannelsen, hvor loven lægger op til direkte samarbejde mellem uddannelsens parter. Mest iøjnefaldende er nok trepartssamtalen, som der gøres meget ud af alle steder. Det illustreres også, hvorledes 0,2 (årsværk) samarbejdet ud over pædagogiske fag og fag-fagene udmærket kan kædes sammen med praktikken.

Fra forskningsside findes indlæg af Hanne Balsby Thingholm og Jens Rasmussen om begrebsliggørelse af relationen mellem teori og praksis. Og Per Fibæk Laursen om de studerendes forventninger til praktikken og om et nyt ideal for lærerekspertise. Bogen er anbefalelsesværdig for alle, der er involveret eller har interesse i læreruddannelse. 

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Ekspert i undervisning

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS