Når størstedelen af landets lærere og elever vender tilbage til skolerne mandag den 21. februar, anbefales de ikke længere at blive testet to gange om ugen.
Sådan lyder det nu fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
"Jeg er simpelthen så glad for, at vi er kommet så langt i håndteringen af pandemien, at vi kan droppe screeningstestene. Det er endnu et skridt mod en mere normal hverdag. Sygdommen er stadig iblandt os, og mange er syge i øjeblikket, men takket være en stor indsats fra både elever og personale kan vi se lyset forude", siger ministeren i en pressemeddelelse.
Hver tredje lærer har fået corona i år: Men smitten falder for første gang
Ændringen af teststrategien kommer på baggrund af rådgivning af den Faglige Referencegruppe.
Fremover vil det kun være en opfordring, at lærere og elever bliver testet, hvis de er øvrig kontakt. I disse tilfælde vil det være muligt at udleveret selvtest.
De nye anbefalinger betyder, at "assisteret podning og selvpodning under supervision udfases hurtigst muligt", lyder det desuden fra ministeriet.
Skolelederformand ønsker ny teststrategi: Hvorfor skal vi teste steder med lav smitte?
Efter vinterferien anbefales der ikke længere faste test af lærere og elever
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.