Den prisbelønnede tv-dokumentarist Ulrik Holmstrup har produceret tre udsendelser under temaet 'Mobbefri skole - NU!'. I den første udsendelse på mandag den 5. maj besøger DR2 tre Kolding-skoler. På Lyshøjskolen tager man udgangspunkt i svenske og engelske erfaringer. Et af de initiativer, der har vist rigtig gode resultater, er elevgruppen V.E.N. 16 af skolens elever fra 7.-10. klasse har forpligtet sig til at holde øje med, om de andre børn på skolen trives, fortæller skoledirektør i Kolding Ib Hansen.
I det følgende program besøges to skoler, der haft besøg af psykolog og pædagog Helle Høiby. Hendes metode er en værktøjskasse med konkrete råd og redskaber til bekæmpelse af mobning. I det tredje program følger tv sundhedsplejerske og proceskonsulent Berit Hertz' arbejde med det amerikanske begreb Appreciative Inquiry til at starte en proces, hvor børnene på ny betragter hinanden med positive øjne. Tv følger desuden en klasse, der bruger 'Kort og Godt-spillet' til at igangsætte en samtale om klassens sociale liv.
Sideløbende opbygger DR et website henvendt til elever, lærere og forældre, der søger vejledning og gode råd i mod mobning, som vil bestå og udvikle sig, også efter at rulleteksterne har forladt skærmen.
Men allerede på lørdag den 3. maj sætter radioens P1 sættes over tre timer fokus på 'Børneliv i Danmark'. Det er først og fremmest den midterste time - fra klokken 15 til 16 - der har interesse for folkeskolens lærere og ledere. Udsendelsen besøger to forskellige skoler - den katolske skole Vor Frue Skole' i Næstved - med en lang historie, disciplin og et fast værdisæt - og Klosternakkeskolen i Præstø, hvor en lærer er bekymret for, om vores kultur er ved at afskaffe barndommen, nu hvor den netop er opfundet. Filosoffen Peter Kemp Dansk Industris folkeskoleekspert Hanne Schou taler om folkeskolen i et globalt perspektiv.
DR sætter fokus på mobning og børneliv
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.