Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

DPU-rapport: Ikke nødvendigt at genindføre cand.pæd.psych.-uddannelsen

Det er ikke et problem for opgaveløsningen på de kommunale PPR-kontorer, at der ikke længere uddannes cand.pæd.psych.’er, de tidligere skolepsykologer. Det konkluderer en ny rapport fra Aarhus Universitet.

Blandt andre Bertel Haarder har kæmpet for at få geninført skolepsykologuddannelsen, som blev nedlagt i 2004.

Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
15 kommentarer
6. marts 2018, kl. 17:17

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

15 kommentarer

Haarder rykker igen for skolepsykolog-uddannelse

Kortlægningaf kompetencebehov i PPR i danske kommuner

"Det har igennem en del år været diskuteret, om der skulle oprettes en ny uddannelse til erstatning for cand.pæd.psych.-uddannelsen, men den her kortlægning slår fast, at det ikke er nødvendigt for moderne PPR-virksomhed", siger afdelingsleder Anne Maj Nielsen, Afdelingen for Pædagogisk Psykologi på DPU, Aarhus Universitet.

Dansk Center for Forskningsanalyse ved Aarhus Universitet har udgivet en 'Kortlægning af kompetencebehov i PPR i danske kommuner', som bygger på fokusgruppeinterviews med psykologer, konsulenter og ledere fra PPR samt skole- og dagtilbudsledere fra seks kommuner.

KL: Vi vil have uddannet skolepsykologer med lærerbaggrund i en fart

Rapporten understreger behovet for, at de ansatte i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) kan arbejde med inklusion og fællesskaber. Før 2004 kunne lærere og pædagoger videreuddanne sig til skolepsykologer, cand.pæd.psych.-uddannelsen, og siden dengang har de kunnet læse cand.pæd. i pædagogisk psykologi, der ikke giver autorisation som psykolog. Men ifølge rapporten dækker cand.pæd. i pædagogisk psykologi sammen med de kliniske psykologer fra universiteterne, cand.psych.'erne, kompetencebehovet. I rapporten siger en skoleleder dog om de kliniske psykologer:

"… der er også nogle, der er meget kliniske, der er på rigtig, rigtig hårdt arbejde, hvor man oplever et halvt år, hvor de stort set ikke er i stand til at byde ind på et møde. Og der mærker man jo så også det fravær fra sparring, der så må blive i den her. Så det er vidt forskelligt, og jeg tror ikke kun det handler om personlighed. Jeg tror i allerhøjeste grad også at det handler om, hvad de har med sig fra universiteterne".

DPU-uddannede udfylder en rolle

Ny PPR-uddannelse måske på trapperne

"Kandidaterne i pædagogisk psykologi udfylder i dag en vigtig rolle i PPR. Deres kompetencer er værdsatte som en del af en samlet indsats, hvor der er brug for forskellige specialistkompetencer," siger Anne Maj Nielsen.

"For eksempel er indsigt i det pædagogisk-didaktiske arbejde med inkluderende læringsmiljøer i skolen vigtigere end nogensinde. Her har de PPR-medarbejdere, der har en baggrund som lærer eller pædagog supplereret med en kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi, en fordel, fordi de kan rådgive om og tilrettelægge konkrete pædagogiske strategier i klasserummet", siger Anne Maj Nielsen.

For hende er det vigtigste, at der er et godt samarbejde mellem medarbejderne med cand.psych.-uddannelsen og medarbejderne med kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi.

15 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

DPU-rapport: Ikke nødvendigt at genindføre cand.pæd.psych.-uddannelsen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS