Skoleøkonomisk Forum. Det er titlen på et helt nyt forum af eksperter, som Danmarks Lærerforening står bag.
Det nye forum består af 15 medlemmer med forskellige baggrunde og perspektiver på folkeskolens rammer og økonomi. De skal i fælleskab arbejde med folkeskolens økonomiske udfordringer, som blandt andet er udfordret af stigende udgifter til specialområdet.
"Folkeskolen er en af vores vigtigste samfundsbærende institutioner, og det er helt afgørende for Danmark, at vi har en stærk og økonomisk bæredygtig folkeskole. Men i disse år står skolerne over for nogle store, strukturelle udfordringer. Disse udfordringer ønsker vi med oprettelsen af Skoleøkonomisk Forum at drøfte med nogle af landets fremmeste eksperter med henblik på at udfordre og inspirere samt udvikle varige løsninger i fællesskab”, siger DLF-formand Gordon Ørskov Madsen i en pressemeddelelse.
Udover lærerformanden selv er også skoleledernes formand Claus Hjortdal med i det nye forum, som også består af tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby og cheføkonom i KL Morten Mandøe.
I det nye forum sidder også af to økonomiprofesssorer. Den ene er professor ved Aarhus Universitet Nina Smith, som udtaler, at hun som en del af det nye forum gerne vil ”bidrage til diskussionen om, hvordan udfordringerne for folkeskolen kan løses”.
Den anden er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh.
“Med Skoleøkonomisk Forum åbnes for en vigtig diskussion af, hvordan de økonomiske styringsmodeller påvirker skolernes ledelsesrum. God økonomistyring er i høj grad et spørgsmål om fordelingen af ressourcer mellem skolerne. Lige behov skal imødekommes lige, og ulige behov skal imødekommes med differentierede bevillinger. Så enkelt er det”, siger han.
DLF samler eksperter, der skal udvikle en bæredygtig økonomi under folkeskolen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.