Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Vi kan lære meget af pædagogerne

Jeg har en bekendelse. Kodning siger mig ikke ret meget. Derfor blev jeg lidt lang i blikket, da jeg blev spurgt, om jeg ville anmelde professor fra Massachusetts Institute of Technology og udvikler af programmeringssproget Scratch Mitchel Resnicks bog ”Kreativ tænkning”. Her efter sidste side er jeg alligevel glad for, at jeg tog udfordringen op, idet bogen handler om meget mere end kodning.

Kreativ tænkning

Kristian Nøhr Jensen
1 kommentar
20. august 2019, kl. 11:09

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Den engelske titel, "Lifelong kindergarten – cultivating creativity through passion, peers and play", understreger meget godt, hvad bogen handler om. Pointen er, at skolen med sin målstyring, konkurrenceagenda og curriculumtænkning står i skarp kontrast til den undervisning, forfatter Mitchel Resnick advokerer for. Hvor mange professioner i samfundet har været omstillingsparate og forandringsparate, mener Resnick, at uddannelsesverdenen ikke har formået at skabede nødvendige rammer for kreativ udfoldelse.

Titel: Kreativ tænkning

Forfatter: Mitchel Resnick

Pris: 230

Sider: 206

Forlag: Forlaget Klim

Mitchel Resnick mener, at skolen, som den er i dag, kan lære meget af de teorier og tanker, der ofte karakteriserer børnehavetænkning. Med henvisninger til blandt andet Fröbel og Reggio Emilia understeger han, at vi bør ændre rammerne, så vi skaber bedre plads til elevernes naturlige udfoldelse. Svaret mener Resnick findes i de fire p'er: projektarbejde, passion, peers (ligesindede) og play (leg). Igennem bogen bliver de fire p'er grundigt behandlet med konkrete eksempler fra hans 30 år i felten og henvisninger til relevante teorier på området. Specielt afsnittet om peers synes jeg rammer hovedet på sømmet. Her stilles spørgsmål til ekspertrollen som underviser og de muligheder, der findes i at bruge teknologien til at åbne klasselokalet.

Hvorvidt det danske skolevæsen er klar til denne gennemgribende kulturelle omstrukturering af undervisningen, er en anden sag. Jeg har dog fået blod på tanden til at samarbejde med pædagogerne om at skabe bedre rammer for kreativ udfoldelse, hvor kodning kan blive et redskab i den didaktiske værktøjskasse.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Vi kan lære meget af pædagogerne

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS