"Når vi bruger os selv, falder noget lidt fra hinanden. Det er måske et lidt makabert billede, men vi har brug for at lade op. Når vi har dyrket motion, er noget faldet lidt fra hinanden i musklerne, og det skal bygges op igen. Det sker automatisk, når vi bagefter slapper af. Sådan fungerer hjernen også", forklarer arbejdslivs-konsulent Gitte Daugaard fra konsulentfirmaet Luama.
"Når man har været meget "på" i en periode, har man brug for at kunne mærke sig selv igen, at få overblikket igen bagefter. Ellers kører man billedligt talt videre på en flad cykel, og det er bestemt ikke hensigtsmæssigt".
Hvis man har oplevet en svær arbejdssituation eller en konfliktfyldt periode, skal man ned i gear igen.
"Et menneske kan ikke handle hele tiden. Det bliver noget værre rod i længden, hvis tingene ikke får lov til at bundfælde sig. Man skal have tid til at samle sig og til at få overblikket igen i jobbet", siger Gitte Daugaard.
Kører du videre på flad cykel? Hvad hjælper dig til at få ro på og genfinde overblikket?
Det nytter ikke at køre videre på flad cykel
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.