Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

“Yet”

The most powerful word in your vocabulary!

Frank Lacey
Frank Lacey Repræsentant for Engelsk fagudvalg, Sproglærerforeningen
1 kommentar
2. oktober 2019, kl. 22:40

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Jeg er netop i gang med at læse Carol Dwecks bog ”Mindset”.

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

Hendes pointe er, at vi mennesker groft sagt har to forskellige verdensopfattelser. Enten har vi et såkaldt 'growth mindset', hvor vi tænker, ”det kan jeg gøre noget ved”, eller et 'fixed mindset', hvor vi tænker, ”lille mig vil aldrig kunne ændre denne situation”.

I vores undervisning skal vi selvfølgelig forsøge at motivere vores elever til at have et 'growth mindset', til at tro på deres egne evner og ikke give op. Vi kender alle den situation, hvor en elev på forhånd opgiver, fordi hun synes, at det er for svært, eller at han ikke er god nok/dygtig nok … Så er det, at vi skal få eleven væk fra sit 'fixed mindset' og over i et 'growth mindset'.

Ærlig talt er dette jo ikke særlig nyt eller banebrydende … Det falder også fint i tråd med det, som motivationsforskere (for eksempel Zoltan Dörnyei) har sagt i mange år.

Men det, der fangende min opmærksomhed, var Dwecks bemærkning om, at det vigtigste ord i mit ordforråd som lærer er ”yet” (endnu).

Når vi møder en elev, som siger, ”jeg kan ikke”, skal vores svar være ”yet”.

Vi skal fortælle eleven, at udfordringer er en del af spillet, og at læring er en længere proces. Så det kan godt være, at du (elev) ikke kan det lige nu, men det kommer du til. På den måde kan vi skabe et 'growth mindset' hos eleverne og mulighed for udvikling. J

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

“Yet”

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS