Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Undervisningsministeriet misinformerer

Der er ikke tale om en gruppe svage elever, der er blevet løftet af præmiepuljen.

Niels Chr. Sauer
Niels Chr. Sauer Tidligere lærer og fast debattør hos Fagbladet Folkeskolen
2 kommentarer
29. juni 2018, kl. 17:18

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

2 kommentarer

Den første udbetaling af de kontante millionpræmier til de skoler, der har meldt sig til undervisningsministerens – eller rettere sagt statsministerens, for det var hans idé – lille juleleg om højere afgangskarakterer, skal nu til at finde sted. Ledsaget af jublende interviews med skoleledere i lokalmedierne, dansende ansatte på Facebook og glade kommentarer med de involverede politikere vælter propagandaen for dette dybt pinlige projekt nu ud over offentligheden; men det, der fortælles, er bare notorisk forkert.

“Niels Chr. Sauer har gennem en årrække sat sine fodaftryk i skoledebatten. Med stærkt engagement, praktisk indsigt og en skarp pen har Sauer gang på gang taget luften ud af modeluner, slagsordspædagogik og unødige tiltag, der truer læreren som professionel og skolen som institutionen i midten af samfundet.” Stefan Hermann, rektor, professionshøjskolen Metropol Niels Chr. Sauer er skoledebattør og tidligere lærer.

Nu skal det således hedde sig, at projektet har løftet en gruppe elever rent fagligt. Ministeriet skriver i sin pressemeddelelse: ”Konkret har skolerne løftet flere elevers niveau i dansk og matematik, så de fik mindst 4 i karaktergennemsnit i 9. klasseprøverne.” Og Merete Riisager udtaler, at hun ”…er rigtig glad for resultatet, fordi det betyder, at flere hundrede elever har løftet deres faglige niveau og dermed styrket det fundament, de skal bygge deres liv videre på"

Men det er rent sludder. Vi har jo at gøre med to forskellige grupper af elever i hhv. 2017 og 2018. Der er således ikke tale om en gruppe af elever, der har fået hævet deres niveau, men om, at godt halvdelen af de deltagende skolers afgangsklasser har klaret sig bedre i 2018 end i 2017. I og med at kun ca. 4 % af samtlige skoler vedvarende ligger enten i top eller i bund på ranglisten over afgangskarakterer, mens alle de andre ca. 1800 skoler rutsjer op og ned fra år til år, ofte med mange hundrede pladser, er resultatet faktisk ikke andet end det statistisk forventelige, præmiepulje eller ej.

Regeringen tyer til regulær misinformation for at retfærdiggøre sit absurde projekt, der hermed blot bliver dobbelt så pinligt.

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Undervisningsministeriet misinformerer

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS