I denne lov står der under afsnittet "Instruktion for lærerne", §27: ”Læreren må aldrig tillade sig, at give børnene ørefigen, stød eller slag med hånden, at knibe dem, eller bruge skældsord imod dem.”Men nej, denne paragraf omtales ikke.Det kalder jeg uhæderlig forskning. Paragraffen burde i anstændighedens navn i det mindste bringes i et omfattende værk som det foreliggende. Det er jo ikke en ubetydelig §. Men en paragraf som vil skabe chokbølger i det danske samfund, når min bog udkommer og viser at denne § 27 blev overtrådt dagligt i 153 år.Ser man på skoleforskningen over en bred kam så lever §27 i de mørkeste kroge, hvor den tværtimod burde trækkes frem i lyset som det håbefulde bidrag den er til et børnekærligt børnesyn. I skoleforsker Keld Grinder-Hansen nye bog ”DEN GODE. DEN ONDE OG DEN ENGAGEREDE -1000 år med den danske lærer” (2013) nævnes §27. Desværre er forfatteren ikke gået til kilden, når det drejer sig om at beskrive den mishandling der foregik i klasseværelset. Forfatteren er alt for fikseret på lektor Blomme, som derfor også optræder på forsiden af hans bog. Forfatterens konklusion er derfor også helt naturligt denne: ”Der er ingen tvivl om, at mange lærere gennem tiden har grebet til fysisk afstraffelse fra tid til anden, men så hyppigt som erindringslitteraturen lader ane, har det næppe været, og man skal næppe heller forestille sig, at lærerne generelt har optrådt lige så voldsomt i virkeligheden, som de erindrede lærere skildres i beretningerne.”Den rigtige kilde er tusindvis af pensionisterindringer og hundredvis af skolegrupper på Facebook. De personlige beretninger jeg bringer i min bog viser, at lærernes afstraffelse foregik hver dag, at det var mishandling.
Debat
Uhæderlig skoleforskning
Det var med store forventninger jeg modtog bind 2. af Dansk Skolehistorie, "Da skolen tog form",1780-1850. Nu endelig skulle der skrives om en vigtig § i skoleloven fra 1814.
Uhæderlig skoleforskning
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.