Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Twine: Kombiner kodning og kreativitet i danskundervisningen

Oplev magien ved interaktive historier: Brug Twine til at inspirere og undervise dine elever i dansk og kodning.

Interaktive historier

Foto: Hvordan kan man bringe magien fra Sværd og Trolddom ind i danskundervisningen - og samtidig krydre det med kodning? - Twine!
Daniel Kansberg
Daniel Kansberg
1 kommentar
18. september 2023, kl. 12:48
1 kommentar

Da jeg gik i skole i 90’erne, var turen på skolebiblioteket bestemt ikke ugens højdepunkt – lige indtil jeg stødte på "Sværd og Trolddom" og de utallige andre interaktive fortællinger, der gemte sig på hylden med nyheder. Disse bøger åbnede døren til en verden af eventyr, hvor jeg selv kunne træffe valg og påvirke historiens forløb. I dag er disse interaktive fortællinger rykket ind i computerspil og endda i Netflix-serier. Dine elever er altså allerede bekendt med konceptet – de har oplevet magien ved at vælge, hvordan historien udspiller sig.

Jeg har dykket hovedet ned i det nye værktøj på Skoletube: Twine.

Twine giver nemlig dig og dine elever mulighed for at skabe præcis den slags historier og bringe dem ind i danskundervisningen. I Twine bygger du din interaktive fortælling af brikker – hver brik indeholder en del af fortællingen og den kan du krydre med grundlæggende webkode.

Danmarks it- og medievejlederforening er en faglig forening for vejledere, lærere og pædagoger i folkeskolen, der arbejder pædagogisk og didaktisk med teknologier i undervisningen.

Vi arbejder for at kvalificere det pædagogiske personales brug af og forståelse for digitale teknologiers funktioner, potentialer og konsekvenser i skolens pædagogiske praksis.

.

Interaktive historier i dansk

Interaktive historier er motiverende for eleverne af flere grunde. For det første bliver de hovedforfattere og skaberne af deres egne historier, hvilket giver en følelse af ejerskab og kreativ frihed. Men det gør de jo også, hvis de skal skrive en klassisk stil.

Når det så ikke er helt nok for nogle elever, er det at det interaktive element kommer i spil, hvor de giver lidt magt til læseren, men samtidig også er med til at sende læseren på rundtur eller ned af skumle passager i deres labyrint af en fortælling.

Hvis man griber til emnet "Interaktive fortællinger" i dansk, kunne man jo eksempelvis komme ind på begreber som komposition, karakterer, typer af slutning og sågar multimodalitet –

Kodning… i dansk

Hvordan virker det så? Jo.. I Twine bygger du din fortælling op på et blueprint – en stor “tavle”, hvor du har de forskellige brikker til din fortælling – hvert kapitel, eller hver passage inden der skal træffes et valg.

På den måde bliver opbygningen af fortællingen visualiseret med plottråde og valgmuligheder. Det vil for mange være et redskab til at bevare overblikket.

Din første passage er din begyndelse – og når du er klar til at indsætte dine valg, omslutter du dem med [[ og ]] – så bliver de automatisk til et valg videre i historien.

På den måde forgrener fortællingen sig.

Jeg ville starte et forløb med Twine med de få skridt – Lav en kort interaktiv fortælling med flere slutninger.

Twine I Twine arbejder du med din fortælling på et stor “blueprint”, så du let kan overskue din fortælling,

Derefter kunne man så eksperimentere mere – og her kommer jeg faktisk tilbage til multimodalitet.

Ved at bruge Twine lærer eleverne nemlig ikke kun at skrive tekster, men også at forstå de teknologier, der ligger bag interaktive medier. I Twine kan du bruge kodesprog som HTML, CSS og JavaScript, hvilket giver eleverne et indblik i den digitale verden.

Og det er hvad jeg vil kalde “oldschool”-kodning. Du kan bruge helt simple HTML-koder til eksempelvis at indsætte billeder eller andre medier, men du kan også style din fortælling via CSS, m.v. – men du får ikke noget WYSIWYG i Twine.

Jeg har ikke set et værktøj som Twine, som nemt og overskueligt giver mig muligheden for at lave interaktive historier – og når det så oven i købet giver mulighed for kodning – så bliver jeg da glad.

Prøv selv

Faktisk så glad så jeg har prøvet selv – Leg med på min fortælling om Lys og mørke – Du kan jo eventuelt skrive i kommentarerne hvordan din fortælling udviklede sig.

Når du så har nået til min slutning, kan du kaste dig over Twine selv. LærIT har lavet en masse gode vejledningsvideoer.

Så kast dig over Twine! – Dine elever vil ikke kun kunne snuse til kodning, men de vil også udforske kreativiteten i at skabe deres egne historier.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Twine: Kombiner kodning og kreativitet i danskundervisningen

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS