Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Tværfagligt forløb tysk, fransk, historie og it – sammen bliver vi klogere!

Tværfagligt forløb om 1. verdenskrig. Historie, tysk, fransk og IT. Filmen Joyeux Noël. Præsentationsform: reportage på tysk eller fransk (hørespil).

Karin Rosenbom
5 kommentarer
23. maj 2018, kl. 11:57

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

5 kommentarer

Tysk og fransk kom i år til at præge et projekt om 1. verdenskrig, hvor vi bl.a. valgte at se spillefilmen "Joyeux Nöel", der på dansk hedder "en dag uden krig". Dramaet foregår netop under Første Verdenskrig, hvor tyske, franske og engelske soldater ligger i skyttegravene tæt på hinanden. Soldaterne beslutter at holde våbenhvile og fejre jul sammen. Der bliver talt og sunget på både engelsk, fransk og tysk. En rørende og sand hændelse.

På Franskbloggen blogger på skift medlemmer af Fransk Fagudvalg i Sproglærerforeningen og folkeskolefraktionen af Fransklærerforeningen.

Eleverne blev introduceret for 1. verdenskrig ved hjælp af forløbet på historiefaget.dk. Typisk afsluttes et projekt med en mundtlig præsentation, men denne gang valgte vi noget helt andet, nemlig et hørespil: En dansk journalist er på feltarbejde i fx Nordfrankrig under 1. verdenskrig. I hørespillet indleder den danske journalist på dansk, hvor han/hun er. Man kan fx høre lyde af vindens susen eller støvletramp. Måske sner det. Journalisten fortæller, hvem han skal interviewe. Interviewet foregår på fransk eller tysk. Journalisten fortæller undervejs på dansk, hvad der bliver talt om. Alle eleverne har derfor en chance for at forstå hinandens hørespil. Eleverne får også afprøvet, hvor meget de forstår af samtalen. Nogle af franskeleverne kunne fx godt forstå noget af det tyske. Og nogle af tyskeleverne kunne nikke genkendende til fx indledende ord som bonjour, je suis journaliste et viens du Danemark.

Hørespillene blev lagt på skoletube.dk.

På emu.dk kan du få inspiration til at finde det helt rigtige værktøj til dit hørespil under temaet "Mundtlige IT værktøjer".

Det var i øvrigt en fornøjelse at samarbejde med både min fransk-, tysk- og historiekollega om dette forløb, som to 8. klasser deltog i. Og det var vores tysklærer, der havde tjek på hørespillet. Vielen Dank!

5 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Tværfagligt forløb tysk, fransk, historie og it – sammen bliver vi klogere!

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS