Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Traditionen tro: juleafslutning i kirken.

Ærlig lærer: "Hvis man trættes af præstens prædiken, er der mange andre ting, at foretage sig. Bl.a kigge på de smukke blyindfattede ruder og bygningsværket"

Katrine Diduch
Start debatten
22. december 2018, kl. 09:01

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Min arbejdsplads’ nabo er den lokale folkekirke. Og igennem mange mange år, har det været en fast tradition, at vi, hele skolen, tager en tur i kirken sidste skoledag.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg ikke kristen. Det lægger jeg ikke skjul på. Heller ikke over for eleverne. Men jeg respekterer de der vælger det. Lige som jeg ikke er hindu, men respekterer de der er.

Respekt er et ord, der går igen i min klasse. Kommende fra min mund, vel og mærke. For jeg oplever en stigende tendens til manglende respekt. For mange ting. I denne forbindelse over for en religiøs bygning. Over for de mennesker, der vælger den kristne tro. Og inden nogen kommer med forudindtagede holdninger om, hvem der kunne tænke sig, at udvise manglende respekt, vil jeg gerne bemærke, at der her er tale om etnisk danske børn. Med leverpostejshår og blå øjne.

“Ej, jeg gider ikke i kirke” var den typiske kommentar, sagt med himmelvendte øjne.

“Hvorfor skal vi i kirke” var en anden, mere undersøgende kommentar. Svaret var enkelt:

fordi det er en tradition. Men hvad er en tradition, og mon eleverne selv har traditioner? Det ledte til en lang snak i klassen. For mange havde ikke tænkt over det. Mange så det som endnu en skal opgave. Som noget der bare skulle overstås.

Tal sammen. Vær ærlig.

At jeg var ærlig omkring min egen manglende religiøse tro, tror jeg hjalp en del. Der var ihvertfald færre himmelvendte øjne. For jo, jeg gav dem ret i, at det godt kan være lidt kedeligt at gå i kirke. Kan være, vel og mærke. Det er hvad man selv gør det til. For hvis man trættes af præstens prædiken, er der mange andre ting at foretage sig. Bl.a kigge på de smukke blyindfattede ruder. Bygningsværket. Kalkmalerier, hvis der er sådanne. Alteret. Præstens smukke dragt. Alle strategier jeg selv har brugt.

Det er såre vigtigt, at vi taler med vores børn og elever om hvorfor vi gør som vi gør. Så de forstår det. Forstår at det ikke blot er en skal opgave, men at det er en tradition, vi i fællesskab skaber. Jeg har i andre indlæg beskrevet, hvordan jeg savner elever, der bare hører efter. Uden at diskutere. Dette er ikke en af de gange. For det er godt at stille spørgsmål, til de ting vi som skole foretager os. Specielt de der handler om traditioner og religion.

Andre religioner skal også besøges

Men jeg vil også mene, at det burde stå på enhver elevs oplevelse og læring i løbet af deres skolegang, at møde andre religiøse steder og bygninger, end blot den kristnes. Det tror jeg, vil være med til at skabe et endnu mere nuanceret billede af religioner, og dermed bane vejen for religiøs respekt.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Traditionen tro: juleafslutning i kirken.

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS