Du giver i Folkeskolen nummer 25-26 en god opbakning til faget fysik/kemi. Du har forstået, at faget er meget nedprioriteret i det daglige arbejde. I Danmarks Fysik- og Kemilærerforening arbejder vi, som du nævner, for, at faget styrkes i skolens arbejde. Vi har netop lavet en undersøgelse blandt vore medlemmer, som nævner lektionstal ned til 38 i 9. klasse og 30 i 10. klasse!
Hvordan skal de stakkels elever/lærere leve op til diverse kvalitetskriterier og evalueringer? Hvad er en evaluering værd under disse forhold? Evalueres elevernes indlæringsevne, lærerens undervisning eller lektionstallet? Er det sidste tilfældet, ser jeg lyset forude! Som forening stopper vi ikke vat i ørerne og kigger den anden vej - nej, vi kæmper som løver og glæder os over opbakning fra kolleger med forståelse for, at eleverne kan få en god og fremtidsorienteret undervisning med kvalitet. Og lad os så ikke glemme lærernes efter- og videreuddannelse - den er også nedprioriteret i dette fag.
Lise Strüwing
næstformand, Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Tak, Vagn Madsen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.