I forbindelse med mit studie har jeg været ude og besøge mange danske folkeskoler - foreløbigt 15 i alt. Hovedformålet med disse besøg har været at undersøge, hvordan man kan gøre folkeskolen bedre - bl.a. fokus på kost, sundhed og motion. Jeg vidste godt, at skolekantinen ikke ligefrem var sund, men jeg blev forbavset over det mad og drikkevarer, de solgte i de kantiner jeg besøgte. Over halvdelen af de steder jeg besøgte kunne man både købe cola, pizza, pølsehorn, chokolade og andre mad- og drikkevarer, som jeg ikke ligefrem forbinder med sunde. Hvis man gerne vil have sundere og mere motiveret børn og unge i folkeskolen, så er det altså ikke vejen frem at tilbyde disse usunde madvarer i kantinen.
De fleste kantiner havde også frugt og grønt, men det var mere eller mindre gemt væk bag alt det usunde, og det så ikke i øvrigt særligt delikat ud. I samarbejde med min studiegruppe arbejder vi på at sammensætte delikate, sunde og nærende retter, som kan give folkeskoleelverne mere energi og overskud i hverdagen. Personligt synes jeg, at skolen skulle bære mere præg af friskpresset juice, sunde grovboller, müslibarer samt frugt og grønt. Vi lavede et forsøg på én folkeskole, hvor vi skiftede sodavand og saftevand ud med friskpresset juice, og det var en stor succes. Vi havde undersøgelse, som viste at 80 % af dem der købte drikkevarer ville købe friskpresset juice, hvis det var en fast del af sortimentet.
Sundere mad i skolekantinen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.