Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Specialpædagogik i praksis

”Specialpædagogik i praksis – fællesskabende didaktikker i læringsrummet”.
Det er overskriften for det årlige kursus, som Danmarks Specialpædagogiske Forening er vært for på Vejle Center Hotel d. 20. – 21.november 2013.

Mette Friderichsen
Start debatten
18. juni 2013, kl. 10:07

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Fællesskab er vigtigt, ja afgørende for menneskers trivsel. Vi er ikke mennesker, hvis ikke vi er det sammen med nogen. Det er i mødet med hinanden, at vi bliver til dem vi er, og det er i mødet med hinanden, at vi skaber vores samfund. Skolens rolle er uendelig betydningsfuld for børn og unge, når det gælder om at opleve sig som en del af et fællesskab. For elever i særlige vilkår, skal der særlig opmærksomhed, struktur, hjælp og støtte til, for at også de bliver en medlevende del af skolens fællesskab.

Mette Friderichsen er ansvarshavende redaktør af Tidsskriftet Specialpædagogik.

Det er i fællesskabet, at læring opstår. Gennem lærernes og pædagogernes didaktiske udførelse, og sørgen for at elever bruger sprog og tænkning til nye indsigter konstitueres læring, men også fællesskabet i sig selv.

Modsætningen til fællesskab er nedbrændte biler og ituslåede butiksvinduer, grupper af arbejdsløse unge, og politi under verbalt og fysisk angreb, eller piger der skærer i sig selv, tykke ensomme drenge, og blege misbrugende unge. Virkelighed og hændelser, som vi kun hører alt for tit om. Årsagerne hertil er yderst komplekse, og kræver derfor komplekse handlinger, nogen af dem er: Fællesskabende didaktikker i læringsrummet. Derfor giver det mening at have den overskrift på årets specialpædagogiske kursus.

Kursets indhold spænder over selve begrebet ”fællesskabende didaktikker”, positiv psykologi, mindfulness i klasserummet og coaching. Oplægsholdere er blandt andre Helle Rabøl Hansen ph.d og mobbeforsker og Ulrik Lind Christiansen NLP-Coach.

Fællesskab er på mere en måde overskriften for Danmarks Specialpædagogiske Forenings årlige kursus. Læreres og pædagogers fællesskab i sig selv er vigtigt, ikke mindst det uformelle, hvor møder, kontakter og ideer opstår, og dette sker helt af sig selv på Danmarks Specialpædagogiske Foreningens kurser, som jeg varmt kan anbefale.

Se kursusprogram og tilmelding i nedenstående link.

http://www.specialundervisere.dk/kursus.htm

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Specialpædagogik i praksis

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS