Det er sørgeligt, at der skulle en retssag til. Men det er en god dom.
For første gang nogensinde er et forældrepar blevet dømt for injurier mod en lærer. Straffen er kun otte dagbøder a 200 kroner, men det afgørende er, at dommen slår fast, at der er grænser for, hvad forældre kan tillade sig over for lærere og hvad lærere skal finde sig i. I folkeskolelovens første linje står der, at skolens opgave skal foregå »i samarbejde med forældrene«, og det er sørgeligt, at en lærer og DLF har følt sig tvunget til at stævne et forældrepar, men de fremturede, så på et tidspunkt blev nok nok.
De involverede parter får vanskeligt ved at samarbejde, men for alle andre kan dommen forhåbentlig virke som et kraftigt udråbstegn, som fortæller, at den rette vej fremad er samarbejde. Det er dér, kræfterne skal bruges. Dommen kan samtidig minde om, at der er en nedre grænse, som alle parter må bestræbe sig på ikke at overskride.
-th
Sørgelig, men god
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.