Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Skolens vigtigste opgaver

Troels Ravn
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:10

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Folkeskolen skal ikke ensidigt målrette eleverne på, at de behersker en individuel test.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Undervisningsminister Ulla Tørnæs vil indføre flere test og prøver i den danske folkeskole.

Indførelse af en læsetest i 2. klasse, en dansktest i 4. klasse og en matematiktest i 6. klasse er ministerens seneste udspil i bestræbelserne på at styrke elevernes faglighed og evne til at fordybe sig.

Ulla Tørnæs tror på, at Danmark dermed vil klare sig bedre, næste gang Pisa-undersøgelser uddeler karakterbog til de forskellige landes skolesystemer.

Faglighed og fordybelse er naturligvis særdeles vigtige elementer i folkeskolen.

Der er bare desværre ikke meget, der tyder på, at ministeren med sit nye forslag styrker disse kerneområder.

Ulla Tørnæs vil, at elevernes udbytte af undervisningen skal kunne måles og vejes. Undervisningen skal være effektiv, der skal kunne sættes tal på afkastet. Skoler og elever skal konkurrere og sammenligne sig med hinanden.

Men skal den danske folkeskole præges af disse ideologiske borgerlige værdier?

Svaret er nej.

Elevers udbytte af undervisningen kan hverken måles og vejes eller sammenlignes.

I stedet skal vi styrke andre og langt vigtigere værdier.

Folkeskolen skal fortsat tage udgangspunkt i det hele menneske. Folkeskolen er ikke en pølsefabrik, der kan indstilles til at give et bestemt afkast.

Skolens vigtigste opgave er læring og almendannelse.

Vi skal have veluddannede lærere, der tager udgangspunkt i samtalen og den enkelte elevs faglige og sociale udvikling.

Rækken af fag skal sikre en balance mellem boglige og praktisk- musiske aktiviteter.

Det gælder om at skabe gode forhold for læring. Eleverne tilegner sig viden og færdigheder ved at tænke og arbejde selvstændigt og ved at samarbejde, stille spørgsmål og diskutere.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Skolens vigtigste opgaver

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS