I Østrig vil man også have en reform af lærernes arbejdstid. I store træk går det først og fremmest ud på, at man vil reducere lærernes sommerferie på 2 måneder samt de 21 ekstra feriedage fra februar til juni, som afholdes i forbindelse med påske, pinse og andre helligdage.
I den østrigske folkeskole har en lærer en årsnorm på 1881 timer. Timerne er fordelt på følgende måde:Undervisning: 36%Forberedelse/efterbehandling: 37 %Skolearrangementer: 3%Efteruddannelse: 8%Øvrige opgaver: 16%
For lige at genopfriske:
Folkeskolelærere i Danmark en årsnorm på 1924 timer. En statistik (KL)viser, at vi underviser 39,6% og bruger 60,4 på de andre ting.
http://modkraft.dk/artikel/folkeskolereform-betyder-ringere-kvalitet
Mon de skæver lidt til Danmark i disse dage for at finde inspiration?
Sammenligning med østrigske lærere
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.