Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Rummet – hvordan indretter vi det pædagogiske læringscenter

Med bekendtgørelsen for det pædagogiske læringscenter (PLC) fra 2014 er der kommet nye og anderledes opgaver til, så måske skal vi også til at indrette rummet anderledes.

Birgitte Reindel
Start debatten
8. januar 2017, kl. 21:21

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Det traditionelle læringscenter er indrettet med bogreoler i mere eller mindre lange rækker, hvor imellem der står nogle arbejdsborde med stole om. Ofte er der også en gruppe af stationære computere, som eleverne kan arbejde på. Et sted står en skranke hvor personalet sidder og er tilgængelig med hjælp til lånerne. Flere steder er der udstillinger af elevernes arbejde.

Pædagogisk LæringsCenterForening, PLCF, er en forening for lærere, der er tilknyttet det pædagogiske læringscenter, samt lærere med vejleder- eller konsulentfunktion på området. Vi forsøger at give vores medlemmer inspiration til, hvordan de kan udvikle PLC, samtidig med at vi prøver at påvirke vores område politisk ved at samarbejde med ministeriet og andre aktører på området og selvfølgelig også DLF omkring arbejds- og uddannelsesforhold. Besøg www.plcf.dk

Og hvordan skal man så gribe det an, hvis man synes, man gerne vil skabe et nyt læringscenter, der passer bedre til den nye bekendtgørelse?

I stedet for at kigge på de møbler, man har, for at vurdere, hvilke man vil beholde, og hvilke man vi skifte ud med nogle andre, vil det være en god idé at kigge på, hvilke funktioner det nye læringscenter skal rumme, og hvilke funktioner det skal invitere til.

Skal lokalet invitere til undren, skal der måske være nogle skæve indslag. Skal lokalet invitere til eftertanke og fordybelse, skal det være forskelligt fra lokalet, der inviterer til kropslige udfoldelser. Måske skal lokalet indrettes med forskellige zoner til undersøgelse, udvikling, produktion og præsentation, eller måske skal de forskellige fag være synlige i forskellige områder.

Er der bøger, der skal udstilles? Er det robotter? Eller skal elevernes produktioner være i fokus? Eller måske skal man kunne overvære produktionsprocessen i 3D-printere? Mulighederne er mange, men tag tiden til at overveje, hvad lokalet skal bruges til.

Flere arkitekter og firmaer har været med til at skabe nye og spændende læringscentre rundt omkring i landet. Dem kan man fint lade sig inspirere af, men hver skole er forskellig og har forskellig kultur, så man må gøre sig klart, hvilke behov man har på skolen, som det pædagogiske læringscenter kan dække.

For jer, der allerede har været i gang med at indrette et nyt læringscenter, vil jeg opfordre til, at I lægger billeder af det i vores gruppe på Facebook.

Billedet er fra Hornslet Skole, hvor der printes i 3D.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Rummet – hvordan indretter vi det pædagogiske læringscenter

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS