I disse tider plaget af spare-øvelser og tidspres kan det være lidt svært at se, hvordan man skal komme i gang med robotter i matematikundervisningen. Først skal man have nogle robotter, og så skal man didaktisere dem, så de bliver til gavn for elevernes læring i matematik. Det kræver økonomi, tid og overskud. Der ligger et stort læringspotentiale i robotterne i matematikundervisning, fx i form af problemløsning, men man skal som lærer lige øve sig, og få de gode ideer til ens egen undervisning. Som med meget andet nyt kræver det tilvænning, men for hvert ny teknologi man kommer igennem, bliver det lettere, sjovere og mere meningsfyldt for både lærere og elever.
Hvis man vil læse mere om børns læring, når de møder robotter, så er der lige et link
http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/22069/20131
Skolen skal afspejle den virkelighed, der er ude i det omgivende samfund, og der er der allerede robotter.
Så det er bare om at komme i gang, og hvis man ikke lige har økonomien og tiden, er der rigtig megen hjælp at hente på de lokale CFUer, hvor man kan låne robotter og få starthjælp.
Robotterne er kommet!
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.