Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Politikerne har skelet ret så meget til Hattie. Det skal de nok holde op med

Hatties forskning har gjort ham til en af verdens mest indflydelsesrige skikkelser inden for uddannelsesforskning. Men nu konkluderer et internationalt forskerhold, at hans forskning er så fejlbehæftet, at den forvirrer mere end den gavner.

Hans Henrik Sievertsen
Hans Henrik Sievertsen Professor MSO og forsker ved VIVE - det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd
Mikkel Giver Kjer
Mikkel Giver Kjer Chefanalytiker ved VIVE - det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd
9 kommentarer
24. juni 2025, kl. 05:00
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes holdning.
9 kommentarer

John Hatties omfattende forskningsoversigter har gjort ham til en nøglefigur inden for uddannelsesområdet i mange vestlige lande. Han har i vid udstrækning fungeret som idéleverandør for beslutningstagere, og hans arbejde har haft markant gennemslagskraft på både politisk og praktisk niveau.

Det gælder således også i Danmark, hvor politikerne skelede ret så meget til Hattie, da de optegnede stregerne til folkeskolereformen. Her var fokus ikke mindst på at understøtte idéen om en mere målrettet – og effektiv – undervisning.

I årene efter blev Hatties tanker omsat i praksis, da kommuner og skoler – bl.a. blandt med støtte fra A.P. Møller Fonden – arbejdede på at implementere synlig læring og læringsmålstyret undervisning.

Forskernes konklusion er tydelig: Analysen viser alvorlige metodiske og statistiske problemer

Mikkel Giver Kjer & Hans Henrik Sievertsen VIVE – det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd

Hatties forskningsoversigter er for første gang blevet systematisk gennemgået af en gruppe forskere. Deres konklusion er tydelig: Analysen viser alvorlige metodiske og statistiske problemer og rejser tvivl om, hvorvidt synlig læring er et brugbart grundlag for såvel uddannelsespolitik som for praksis.

Synlig læring, kort fortalt

I 2009 udgav Hattie sit banebrydende værk Visible Learning – på dansk Synlig læring; en omfattende forskningsoversigt, hvor han samlede resultaterne fra hundredvis af studier om, hvad der virker i undervisningen. Værket byggede på mere end 20 års forskning og kortlagde over 100 faktorer, der påvirker elevernes faglige udbytte – fra undervisningsformer og skoleledelse til elevens egen indsats og motivation.

Nogle faktorer havde markant positiv effekt, andre viste sig at have begrænset eller endda negativ betydning. Siden udgivelsen er Hatties arbejde vokset betragteligt. I 2021 dækkede kortlægningen over 300 undervisningsfaktorer baseret på mere end 2.400 studier.

Synlige og alvorlige fejl

Flere forskere har gennem årene påpeget væsentlige statistiske fejl og metodiske mangler i Hatties arbejde. På grund af det enorme og komplekse datamateriale, som hans imponerende værk bygger på, har det dog hidtil været svært for andre at efterprøve hele analysen i dybden.


Nu har et internationalt tværfagligt forskerhold med stor erfaring i systematiske forskningsreviews taget fat og kigget Hattie grundigt efter i sømmene. Efter næsten fire års intensivt arbejde og betydelige ressourcer har de i et arbejdspapir vurderet, om den tidligere kritik blot var enkeltstående tilfælde, eller om den peger på mere omfattende problemet.

Betyder det så, at vi bare skal kassere Hatties arbejde helt og holdent?

Mikkel Giver Kjer & Hans Henrik Sievertsen VIVE – det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd

Deres konklusion er både entydig og opsigtsvækkende: Hatties forskningsoversigt er så gennemgribende fejlbehæftet, at de præsenterede resultater ikke kan danne et solidt grundlag for de konklusioner, han drager.

Ifølge forskerne er der ikke blot tale om mindre fejl, der kan rettes; problemerne er dybt forankret i den metodiske tilgang og underminerer hele analysens troværdighed.

Ifølge forskerne er det et særligt problem, at mange af de meta-analyser, Hattie bygger sine konklusioner på, slet ikke handler om det samme fænomen, den samme målgruppe eller det samme udbytte, som han anvender dem til. F.eks. påpeger de, at faktoren “Writing programs” også inkluderer en meta-analyse af læseprogrammer – som jo ikke er det samme.

Vi starter forfra – og dog

Betyder det så, at vi bare skal kassere Hatties arbejde helt og holdent? Ikke nødvendigvis.

For det første står uddannelsesforskningen i dag et stærkt sted. Der sker betydelige fremskridt i forståelsen af, hvordan vi bedst understøtter elevers læring og tilpasser undervisningen til individuelle behov. Men feltet rummer til stadighed et stort potentiale for at forbedre praksis. Det forudsætter, at vi forholder os kritisk til de metoder, vi anvender.

For det andet anerkender forskerne bag den nye kritik Hatties grundlæggende ambition: At skabe overblik over, hvad der virker i undervisningen -og få det til at virke i praksis; det er stadig et vigtigt og meningsfuldt mål. For både praktikere, forskere og politikere.

Kjer og Sievertsen

Der er rigeligt med udfordringer at tage fat i, når det gælder folkeskolen.

Derfor tager Mikkel Giver Kjer og Hans Henrik Sievertsen løbende temperaturen på den aktuelle skoledebat og konsulterer forskningslitteraturen for at finde forklaringer, løsninger og nye perspektiver.

9 kommentarer

Læs også

  • Debat

    Hattie…holder det?

    Maria Rudolph
  • John Hattie - det nye sort?
    Anmeldelse

    John Hattie – det nye sort?

  • Portræt af Hans Henrik Sievertsen
    Debat

    Kjer og Sievertsen: Frisættelse er godt på papiret, men svært i praksis

    Hans Henrik Sievertsen Professor MSO og forsker ved VIVE
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Politikerne har skelet ret så meget til Hattie. Det skal de nok holde op med

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS