Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Om at få en ny chance

I sidste uge skulle 700 skoleelever have været inde og se forestillingen ABEHÅNDEN på Nørregaards Teater i Odense. Endnu engang måtte teatret i lighed med mange andre kulturinstitutioner over hele landet aflyse. Det er ganske enkelt sørgeligt.
Heldigvis for eleverne i Odense kommer der en ny chance.

Ulla Kjær Kaspersen
Start debatten
3. februar 2021, kl. 10:57

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Et partnerskab

For i Odense kommune har man gennem de seneste år valgt at indgå et partnerskab med det lokale teater Nørregaards Teater. Aftalen indebærer, at alle elever på alle klassetrin får tilbud om at se én forestilling om året. Så vidt vides er det kun Randers kommune, der har et lignende partnerskab i det omfang med et teater.

Man kan diskutere, om det er rimeligt eller overhovedet giver mening, at eleverne skal besøge et teater så mange gange i løbet af deres skoletid. Det korte svar her er JA! Al erfaring viser ligesom her, at det gentagne besøg, det tilbagevendende skaber værdi ikke kun for lærerne, men også for eleverne.

Gentagelsens betydning

Både de eksterne læringsmiljøer og lærerne oplever, at gentagelsen giver mulighed for at få større indsigt i hinandens verdener, og det smitter af på deres undervisning både fagligt og metodisk også i andre sammenhænge. Det er også velkendt, at for eleverne er trygheden og det at være i et tillidsfuldt forhold også helt afgørende for deres læring. Man er tilbøjelig til at forvente, at eleverne på forhånd automatisk kan afkode det eksterne læringsrum og samtidig være modtagelig for undervisning på stedet. Men som en elev engang udtrykte det: ”Kan vi ikke bare få lov at se det hele først?”, eller som en anden elev nøgternt konstaterede: ”Det var rart, at vi kunne komme flere gange, så betød det ikke så meget, at vi lavede fejl, for vi fik en chance for at lave noget om”.

Forhåbentlig åbner teatret, museet, biblioteket, arkivet, genbrugsstationen, det historiske værksted og alle andre eksterne læringsmiljøer snart igen, og giver mulighed for en ny chance, til alle.

(foto:@Bobby Mandrup)

Eksempler på partnerskaber

På skoletjenesten.dk findes andre eksempler på længerevarende partnerskaber, hvad de kan handle om, og hvordan samarbejdet foregår.

Med kunsten som benspænd

Børneblik som borgerinddragelse

Samarbejder og partnerskaber, PIXI udgave af kortlægning

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Om at få en ny chance

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS