Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Og så har jeg lige et produkt…

Produktet i prøven i kristendomskundskab, samfundsfag og historie skal understøtte elevernes svar på deres problemstilling. Men bruger eleverne produktet til det?

Janne Skovbjerg
Janne Skovbjerg Religionsrådgiver
Start debatten
19. juni 2018, kl. 21:20

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Produktet til prøven i de tre kulturfag bliver til stadighed diskuteret. Skal det være med? Skal vi det droppes?

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Nogle steder fungerer det rigtig godt. Eleverne ved, de ikke må have talekort med til prøven. De må kun have deres kilder, produkt og en disposition med. Hvad gør man så? Jo man bruger produktet til at huske sine pointer. Et eksempel kan være et blankt stykke karton. Eleverne sætter undervejs billeder, der illustrerer det, de vil tale om, på kartonet. De hjælper sig selv med at huske rækkefølge, og hvad de egentlig vil sige. (Den skarpe læser vil hurtigt opdage at det vedhæftede billede er et produkt fra samfundsfag – men det illustrerer meningen.) Eleverne bliver vurderet på, hvordan de anvender produktet undervejs til at understøtte de faglige pointer. Med et sådant produkt er lærer og censor ikke i tvivl om, at produktet bliver anvendt.

Når produktet ikke bliver brugt

Som censor oplever jeg nogle gange, at eleverne slet ikke bruger deres produkt. Det ligger ved siden af og bliver nævnt i en sidebemærkning til sidst.

De selvsamme elever har tit en disposition med enten på papir eller i en powerpoint. Og så er det, jeg undrer mig. Hvorfor kombinerer de ikke de to ting? Kan det være sådan, at nogle lærere tænker produktet, som det tænkes i projektopgaven, og derfor ikke får vejledt eleverne rigtigt?

Eller hører eleverne ikke efter, når de får at vide, hvordan produktet skal bruges i kulturfagene?

Som udgangspunkt er jeg tilhænger af produktet, hvis vi tænker det som et præsentationsværktøj, der kan hjælpe eleverne under prøven. Men det er vigtigt, vi vejleder dem i, hvordan de bruger det konstruktivt.

(med tak til Signe og Noah for billede af produkt)

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Og så har jeg lige et produkt…

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS