Midt i en digital tid forsøger jeg som matematiklærer at finde balancen mellem nysgerrighed og skepsis.
AI er kommet for at blive. Spørgsmålet er, hvad det gør ved min faglighed, min undervisning – og mine elever. For hvordan navigerer man i en virkelighed, hvor teknologien både åbner døre, stiller nye spørgsmål og udfordrer?
AI vælter ind over os – og det sniger sig også ind på mig. Det bliver i stigende grad en del af min hverdag som underviser i et af verdens mest digitaliserede samfund.
Alligevel er det tankevækkende, at vores befolkning netop er blevet overhalet af Albaniens, når det gælder digitale kompetencer. AI udfordrer skolen og læringen, men den giver også nye overvejelser. Den skaber behov for forandringer i skolen
Ambition og skepsis
Jeg ønsker at være en moderne matematiklærer, men jeg er også kritisk over for, hvordan AI bruges i matematikundervisningen. I min kommune anbefales det, at vi anvender Copilot, men jeg har allerede arbejdet med et andet program. Når jeg er sammen med eleverne, bruger vi SkoleGPT – blandt andet fordi der er styr på databehandleraftalerne.
Skolen ligner sig selv, eksaminer og prøver er uforandret, men det digitale skaber nye muligheder og udfordringer.
Jeg kan mærke, hvordan systemet former min arbejdsdag. Copilot kan være et nyttigt værktøj i det daglige, men det kræver, at man sætter sig grundigt ind i funktionerne – og forholder sig kritisk. Det vigtigste er, at jeg har et reelt behov for at bruge AI. Det skal ikke være noget, jeg anvender, bare fordi det er tilgængeligt.
Det er stadig mig og min faglighed, der afgør, om AI bidrager positivt til min undervisning og min kommunikation med eleverne.
Skriftlige udfordringer
Men hvad med eleverne? For mange er AI blevet en ukritisk genvej – en måde at spare tid på. Det skriftlige arbejde mister værdi, og ligegyldigheden sniger sig ind.
Derfor er det afgørende, at vi underviser grundigt i brugen af AI. Ikke bare i hvordan man bruger det, men også i hvornår og hvorfor.
Eleverne skal forstå, at der også er en modtager af deres skriftlige arbejde. En voksen der kan bruge mere tid på læsning af opgaven, end det overhovedet har taget at prompte den.
Den mundtlige fremstilling kommer nødvendigvis til at fylde mere i undervisningen. Samtalen med eleverne om det, de undrer sig over, bliver endnu vigtigere. Det skriftlige bliver en udfordring.
AI forandrer skolen.
Matematiklærer: Vi skal være kritiske, når AI sniger sig ind i skolen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.