Det sker hvert år og for næsten alle børn en gang i deres skoletid. De skal pludselig gå fra de genkendelige og opdaterede engangshæfter til de gamle, slidte og hårde bøger, som går i arv fra klasse til klasse.
Dem må de ikke skrive i, og nu skal de måske til at bruge kladdehæfter ved siden af.
Det er lang tid siden, jeg sidst havde en 4. klasse og skulle starte året med at introducere en hård bog og de teknikker, der skal indlæres for at kunne gå i gang med at lære. Men bøgerne er sådan set udmærkede, de kan bare ikke stå alene i en varieret undervisning.
Jeg oplever, at det kan være svært for eleverne at oversætte information fra bogen til handling. Skriftligheden virker som et uoverkommeligt bjerg at skulle over for nogle elever.
Som matematiklærer har jeg været i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig til elevernes skriftlige fremstilling. Og ting som margener, overskrifter og opgavenumre – eller manglen på samme – kan være forvirrende. I det hele taget er spørgsmålet, hvor meget ”dansk” skal få lov at forstyrre i mine timer, jeg vil jo egentlig gerne undervise i matematik.
Handlingslammede elever
Det er virkelig svært for eleverne at læse teksterne og omsætte det læste til handling. De roder rundt i deres matematiske rygsæk uden at finde noget brugbart. De bliver handlingslammede og ved ikke, hvad de skal gøre.
De ser ikke sammenhænge, og nogle opgiver bare og tænker, at det må være lærerens udfordring. Samtidig er det svært for eleverne at forklare deres udfordringer til en kammerat. Der er simpelthen ikke hul igennem til matematikken, når de læser opgaven.
Eleverne kan være nok så gode til at læse og til matematik, men udfordringen er den hårde bog og dens skriftlighed.
De skal forstå hvilke krav, der er til deres skriftlige fremstilling, og det skal trænes grundigt. Men før vi når det, er vi allerede videre til at anvende forskellige digitale værktøjer til at fremstille præsentationer af deres arbejde, overvejelser og tanker om matematiske udfordringer. Lidt mere kreativt, nutidigt og motiverende for eleverne.
De står af
Konsekvensen af elevernes manglende skriftlige og mundtlige færdigheder er for nogle af dem, at de står af. De finder faget kedeligt, og de er fuldstændig uden motivation for opgaveløsningen. Nogle elever gør det på en stille måde og andre på en mere synlig måde. Det er virkelig let for læreren at tabe nogle af eleverne, uden man opdager det.
I forhold til faglig læsning i 4. klasse fokuserer jeg på samtale og forståelse af ord og begreber:
- Læs højt i fællesskab
- Læs i makkerskab
- Forstå i fællesskaber og makkerpar, alt efter hvad der er mest hensigtsmæssigt
- Nedbryd teksten
- Find betydningen af enkelte ord og sætninger
- Hvilke informationer får vi fra teksten?
- Hvilken matematik skal vi anvende?
- Hvordan regner vi den ud?
Vi står med en udfordring, og den skal nok løses i fællesskabet gennem de gode opgaver, der oser af problemløsning og virkelighed. Opgaver der er meningsfyldte for elevgruppen, og hvor svaret giver dem stærke livskompetencer og indsigter.
Matematik er lettere at forholde sig til, når man er nysgerrig på indholdet.
Mine elever bliver handlingslammede, når de ikke forstår opgaven
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.