Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Mad og bevægelse i fællesskaber

Rapporten ”Fremme af sunde mad- og måltidsvaner blandt børn og unge (2018)” udgivet af Vidensråd for forebyggelse anfører, at det er veldokumenteret, at sunde mad- og måltidsvaner kan være med til at fremme og bevare et godt helbred livet igennem.
Gode mad- og måltidsvaner medvirker bl.a. til at forebygge overvægt og svær overvægt og dertilhørende alvorlige komplikationer på både kortere og længere sigt.

Børge Koch
Start debatten
31. august 2020, kl. 11:34

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Gode og sunde vaner omkring mad, bevægelse, fællesskab og trivsel betyder meget for sundhed på kort og lang sigt. Sunde vaner tilegnet i barndommen kan være med til at fremme og bevare et godt helbred og forebygge bl.a. overvægtsrelaterede sygdomme som hjerte-kar-sygdom, type 2-diabetes og kræft i voksenalderen.

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

I uge 39, 40 og 41/2020 sætter et helt nyt undervisningsmateriale netop fokus på gode og sunde vaner i relation til mad, bevægelse, fællesskab og trivsel. Det bliver et undervisningsmateriale, som forener det bedste fra UC SYDS/KOSMOS' projekt ”Aktiv Året Rundt” og Arlas projekt ”MADmovers”.

Målet med materialet er at fremme børn og unges sundhed og trivsel ved at øge deres bevidsthed omkring mad, bevægelse, fællesskab og trivsel.

I Arla MADmovers materialet kommer eleverne til at arbejde med sundere vaner på en sjov og involverende måde, og noget tyder på, at det er et behov for området i landets skoler.

Her dagen før 1. september 2020 er 123.426 skoleelever tilmeldte eventen.

Årets tema: Mad og bevægelse i fællesskaber

Årets tema i undervisningsmaterialet sætter fokus på, at mad og bevægelse skaber fællesskaber.

Mad, bevægelse og sundhed handler altså ikke kun om sunde madvarer og madvaner, om at være fit og have god kondition eller opleve fravær af sygdom. Det handler nærmere om en oplevelse af at være glad og i balance – både i sin krop og mentalt.

Sundhedsugerne slutter i ét stort fællesskab – nemlig Skolernes Motionsdag, hvor skoler over hele landet mødes i fællesskaber og bevæger sig sammen.

Masser af gratis materiale

I MADmovers er der både undervisningsmateriale til lærerne, aktivitetshæfter til eleverne, spilleplade og sjove videoer samt familiemateriale. I familiematerialet er eleverne bl.a. inviteret sammen med deres familier til at lave mad sammen med de kendte TV værter Hjalte og Tjelle – i en live Facebook event. Der venter derfor et brag af et nyt sjovt skoleprojekt til både elever, lærere og familierne.

Se mere om tiltaget på: https://foodmovers.arla.dk/

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Mad og bevægelse i fællesskaber

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS