Jørgen Stampe har naturligvis ret i, at der bag den hvasse kritik i reglen ligger en drøm om noget bedre. Og vi kan vel alle som Jørgen Stampe i sidste nummer af Folkeskolen »drømme om en mere nuanceret både-og-dialog« i skoledebatten. Men når vi så vågner af denne akademiske drøm, skal der handles. Så må vi vove et øje og træffe nogle valg, og så fanger bordet.
Ofte hører vi så, at når en beslutning først er truffet, så må diskussionen standse, for så kører vi, og de, der ikke vil bøje sig for det, er nogle negative, udviklingsfjendske brokkehoveder.
Det er ikke blot en udemokratisk tankegang. Det er tillige den sikreste måde at lukke af for den nuancerede, kritiske, men også ubekvemme debat, som hindrer de værste udskejelser og til stadighed opkvalificerer beslutningsprocessen. Jævnfør filosoffen Karl Popper: I det åbne samfund er politikerens opgave ikke at maksimere lykken, men at minimere ulykken.
Redaktionen betragter hermed denne debat for afsluttet
Kritikken er livsvigtig, Stampe
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.