Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Kampen om algoritmen del 2

Måske er det ”fint nok” at lade robotterne klare tænkningen og algoritmerne, bare vi er glade.

Carsten Hermansen
Start debatten
14. oktober 2021, kl. 11:46

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Hvor ligger tænkningen begravet?

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Vi laver målsætninger for alt muligt, men ikke for tænkningen og hjerners udvikling – er der mon et behov herfor.

Da jeg var ung, skiftede jeg både gearkasser og motorer i mine ”gamle” biler. For 40 år siden var det muligt at gennemskue teknikken i en bil. Nu omdage gennemskues de tekniske problemer af en computer, de elektroniske finesser er smarte/hurtigere og sandsynligvis mere sikre, min hjerne er sat på sidelinjen, den kan ikke umiddelbart gennemskue de elektriske kredsløb.

Elever i Grundskolen (8-9. årgang) kan løse de sværeste ligninger(2. og 3. grad) finde rødder og toppunkter på diverse grafer osv. noget jeg selv først lærte i gymnasiet. Hvor er det vildt så ”dygtige” nutidens elever er, nærmest et kvantespring.

Problemet er bare, at eleverne bruger programmer/apps til at løse disse ligninger og til at finde diverse statistiske deskriptorer. Det elektriske kredsløb har taget over. Og jeg kan fortælle jer, det går meget meget hurtigere.

Selvfølgelig skal eleverne forstå deskriptorernes betydningen, men den matematiske ”mystik” bag, kan man fint ”leve uden”. (også i matematik)

Stjæler vi tænkningen, hjernetræningen fra vores elever– fremskridt eller?

Måske er det ”fint nok” at lade robotterne klare tænkningen og algoritmerne, bare vi er glade.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Kampen om algoritmen del 2

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS