Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Intensiv læring

Intensiv læring handler i sin essens om mestring og gode relationer

Frans Ørsted Andersen
Start debatten
30. oktober 2019, kl. 09:35

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

I vores bog "Intensiv læring", der udkom i foråret i år (Ørsted Andersen, Mølgaard, Wåst og Nørgaard, 2019), omtaler vi en lang række forløb med intensiv læring, Move Aarhus, Plan T, Drengeakademiet, Fulton, mv. Feltet er omfattende og handler om mange forskellige initiativer, korte og lange, private og offentlige, mellemtrin og overbygning, kønsdelte og kønsintegrerede, specialpædagogiske og almenpædagogiske, osv.. Forskningen på området peger generelt på gode korttidseffekter – men også at det hele kan forsvinde som dug for solen, hvis ikke der følges op konsekvent og vedvarende. Teoretisk anvendes en vifte af tilgange – SDT (Self-determination theory, på dansk, "selvreguleringsteori" eller "selvbestemmelsesteori), PERMA (Seligmans teori om trivsel), mindsetteori, vitaliseringsteori, mv. Lige nu kører det spændende UPRIGT projekt på en række skoler rundt om i landet. Det er et EU projekt med trivsels- og robusthedstræning for teenagere – og det ledes i Danmark af post.doc Mette Marie Ledertoug fra DPU, Aarhus Universitet. Man kan læse om UPRIGTH i "Kognition og Pædagogik" nr 110 (fra slutningen af 2018). Man kan sige at kernen i det hele handler om at de deltagende elever oplever mestring og gode relationer i hverdagens skolegang. Det er to helt afgørende faktorer for os alle i forhold til læring og trvisel. Hør evt mere om det på denne podcast: https://dafolo.dk/podcasts/intensiv-laering-med-frans-oersted-andersen.aspxhttps://dafolo.dk/podcasts/intensiv-laering-med-frans-oersted-andersen.aspx

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Intensiv læring

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS