Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Ideer fra matematik i 1.klasse

Dagens tal, personligt underlag og kreativ leg med tallenes form

Hver elev udarbejder et underlag, som de kan bruge i undervisningen

Foto: Hanne Bindslev Gregersen/HBG
Hanne Bindslev Gregersen
Start debatten
19. januar 2023, kl. 20:59
Start debatten

Ide: 1. klasse. Hver elev udarbejder et underlag, som de kan bruge i undervisningen. På underlaget kan være 100-tavlen, målebånd, hvordan tallene skrives, farverne, og i samarbejde med dansk alfabetet. Lad eleverne tegne deres selvportræt, så kan de nemt finde deres underlag i bunken.

Materialer: A3 hvidt kopipapir, alm. blyant, farveblyanter og lamineringsmaskine/lamineringslommer.

Lærerens forberedelse: kopiering af underlag. Eleverne kan selv være med til at laminere deres eget færdige skriveunderlag.

Jeg har altid fokus på hvordan jeg kan få eleverne interesseret, de her øvelser gør skrivearbejdet sjovere for klassen.

Kunstfærdige talkort HBG

Kunstfærdige talkort HBG
Kunstfærdige talkort HBG

Ide: 1. klasse. Fokus på tallenes form, hvilket kreativt udtryk kan et bestemt tal få fx 2-tal bliver en svane, 8-tallet en tyk mand.

Materialer: Alm. blyant, farveblyanter og 1 stk. tegnekardus til hver elev. Tyk sort tuds til at tegne tallet op med. Sticky tack.

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg sidder i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.

Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik.

Når talkortene løbende bliver færdige, udstilles de. Sæt talkortene op med ’sticky tack’ på tavlen/væggen, så alle eleverne kan se og nyde de kunstfærdige talkort. Det giver mange små finurlige og sjove ’snakke’ om tal, form og kreative ideer imellem eleverne.

Jeg er nysgerrig på, hvordan de forskellige elever kan motiveres helt fra timens begyndelse.

Ide: 1. klasse. Dagens tal, start hver matematiktime med dagens tal, snak om tallet er lige eller ulige. Hvilket tal kommer før Dagens tal, og hvilket tal kommer efter. Hvor mange enere har tallet? Hvor mange tiere har tallet? Hvordan læser og udtaler vi tallet fx 23, 3 siges før 20.

Snak om at nogle tal har en historie bag sig fx 13 = det uheldige tal (i andre lande har de andre uheldige tal, i Kina er det tallet 4). Tallet 90 = gamle Ole. Tallet 24 er juleaften … m.v. Eleverne har ofte et yndlingstal, det giver også en god snak, for der er tit en historie bag deres yndlingstal.

Øvelsen giver eleverne en god træning i talforståelse. En fælles start på timen, eleverne nyder gentagelsen og det vante i opgaven. Udvid øvelsen med at tegne talhuset, og beregne tværsummen. Eleverne kan også bidrage med dagens tal.

Dagens tal HBG

Næste blogindlæg bliver med ideer fra matematik i 5. klasse …

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Ideer fra matematik i 1.klasse

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS