Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Hvornår er forståelsen i fokus???

Hvis man siger, at standard algoritmen ikke har sit daglige liv i matematiktimerne rundt omkring i de danske folkeskoler, så er man desværre forkert på den.

Micky Bøgvad Lindharth
Start debatten
25. januar 2022, kl. 00:30

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Videoer deles på YouTube-kanaler og i Facebookgrupper. Tilkendegivelserne tikker ind. Kollegaer bliver tagget med budskabet om smarte standard algoritmer, som fikser udfordringer med subtraktion, multiplikation og division. Vi er reddet.. Lige indtil, at man spørg til forståelsen.. Så falder alt sammen med et kæmpe brag.. Bare ærgerligt, at det ikke er alle som opdager det før, at det er for sent..

Mit navn er Micky Bøgvad Lindharth. Jeg er uddannet matematiklærer og matematikvejleder. Jeg har en stor interesse for regnestrategier hvilket store dele af min blog derfor vil omhandle. Noget der også optager mig er hvordan vi kan motivere eleverne og skabe rum til at lære matematik.

Jeg tænker, at disse videoer bliver delt med et ønske om at gøre en forskel for elever. Nogen elever, som højst sandsynligt kæmper med at forstå andre standard algoritmer. “De forstår dem ikke? De mangler forståelse for proceduren”.

Måske er det bare fordi de ikke har talforståelse – men det får man ikke gennem en ny eller flere forskellige standard algoritmer. Uanfægtet hvor meget man påstår, at der er fokus på positionssystemet..

Jeg citere lige læseplanen for god ordens skyld:

“Det er centralt, at læreren udfordrer og støtter de enkelte elever på en måde, så eleverne udvikler deres regnestrategier på baggrund af deres talforståelse frem for at lære procedurer for opstilling og udregning. Der sigtes ikke mod opøvelsen af standardiserede algoritmer”

Jeg spørger bare:

Hvornår kommer forståelsen i fokus?? Altså sådan rigtigt..?

De bedste hilsner

Micky Lindharth

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvornår er forståelsen i fokus???

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS