Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Hvor lærer man medborgerskab?

Anders Stig Christensen
Start debatten
11. september 2009, kl. 02:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

På Undervisningsministeriets hjemmeside kan man læse om en konference om medborgerskabsundervisning i folkeskolen. Blandt andet er professor Ove Korsgaard citeret for følgende udsagn: »For den vordende demokrat er det nødvendigt at vide mere om demokratiets grundlæggende principper, eksempelvis om forholdet mellem demokrati og retsstat, menneskerettigheder. Derfor bør medborgerskab indføres som et fag i folkeskolens ældste klasser«.

Folkeskolen nr. 20 2009

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

At elevernes viden er mangelfuld, er jeg ikke uenig i. Men hvorfor ignorerer professoren, at der findes et fag med netop dette indhold? I det nye formål for faget samfundsfag hedder det, at »undervisningen skal medvirke til, at eleverne udvikler kompetencer, kritisk sans og et personligt tilegnet værdigrundlag, der gør det muligt for dem at deltage kvalificeret i samfundsudviklingen«. Og det er endda nu et krav, at »undervisningen skal bidrage til, at eleverne kender til og i praksis respekterer samfundets demokratiske spilleregler«.

Hvis Ove Korsgaard mener, at medborgerskabet er usynligt i folkeskolen, er det altså ikke, fordi der ikke findes et fag, der dækker dette område, men snarere fordi faget ikke fremstår tydeligt nok i skolen. Det er klart, at med to lektioner om ugen i 8. og 9. klasse er det begrænset, hvad man kan nå, og at mange undervisere ikke har faget som linjefag, gør det ikke lettere.

Hvis forståelsen af demokrati og medborgerskab skal styrkes i skolen, skal der timer til fagene, både samfundsfag og historie, og lærerne skal kunne deres fag. Så skal eleverne nok også lægge mærke til dem. For ikke at tale om forskerne.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvor lærer man medborgerskab?

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS