Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Hesteterapi som metode

Indlægget handler om, hvor effektivt hesteterapi er for mennesker med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Især børn med autisme har det haft en god og positiv indvirkning på.

Emin Akyuz
Start debatten
1. marts 2020, kl. 12:02

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Jeg stiftede for første gang bekendtskab med hesteterapi i 2017 på stutteriet Bastbjerghus i Ganløse. Der fulgte jeg min kollega, som en gang ugentligt, havde en borger med ud at ride. Borgeren havde psykiske funktionsnedsættelser.

Jeg hedder Emin Akyuz og er uddannet socialpædagog og praktikvejleder. Til daglig arbejder jeg på Skovlyskolens specialafdeling. Skovlyskolens specialafdeling er et specialundervisningstilbud for normalt begavede børn og unge med sociale og adfærdsmæssige vanskeligheder, ADHD, særlig sårbarhed ifht. angst, skoleværing, selvskadende, kravafvisende etc. Jeg har tidligere arbejdet på Døgninstitutionen Fensmarkgade, som er en døgninstitution i Center for Udsatte og Kriminalitetstruede Unge (CUKU), Socialforvaltningen i Københavns Kommune. Målgruppen er kriminelle og kriminalitetstruede børn og unge (12-18 årige). Jeg interesserer mig for social- og specialpædagogikken og vil derfor blogge om min egen dagligdag, pædagogiske teorier/strategier og andre samfundsaktuelle emner.

Rideterapi bruges også af flere rideskoler for børn med autisme og andre med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.

På Fensmarkgade har min gode kollega, Line Clausen, indført hesteterapi som metode, hvor hun tager en af vores unge med ud for at ride. Det er nu blevet implementeret på Fensmarkgade efter at det er blevet konstateret, at det er en succeshistorie. Vi håber nu, at vores øvrige unge også får mod til at afprøve det.

Positive følgevirkninger med rideterapi for især børn med autisme er følgende:

  • ansvar for sin hest, som denne skal leve op til. F eks når hesten skal strigles.
  • oplevelsen set fra hesteryg
  • visuel stimulans i naturen
  • emotionel stimulans
  • social stimulans
  • forbedring af motorikken, gang og holdning
  • skærper rytterens sanser og koncentration.

Ifølge forskningen (se link) er ridning også med til at opretholde god livskvalitet.

Man mener, at de kompetencer man lærer i samvær med heste også kan anvendes i andre sammenhænge, såsom i samvær med mennesker.

Forskning med rideterapi for børn med autisme: http://www.p-ridning.dk/upl/website/artikler/WeberWestmoquette.pdf

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hesteterapi som metode

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS