Mange gange har jeg spurgt mig selv om den danske folkeskole helt har opgivet at højne fagligheden hos udsatte minoritetsbørn. For et ved jeg, nogle grupper af efterkommere af flygtninge og indvandrere, forlader skolen med for lave karaktergennemsnit .
Efterkommerbørn af flygtninge og indvandrere fra Syrien, Irak, Tyrkiet, Pakistan og Somalia er i gennemsnit 1,8 karaktertrin bagud deres etnisk danske kammerater ved folkeskolens afgangsprøve. Værst ser det ud for drengene, som gennemsnitlig ligger 2 karaktertrin efter de etnisk danske gennemsnit.
Selv forklare de mange lærere det med forældrenes socioøkonomiske forhold, traumer og eksilstress. Det er sikkert også forklaringen i nogle tilfælde. Men, når jeg ser på børnenes skolemæssige udfordringer med kulturforståelsesbrillerne på, kan jeg få øje på et hav af andre forklaringer og derfor en masse løsninger og indsatsområder. Det har jeg skrevet en artikel om som du kan læse her:
Har folkeskolen givet op overfor udsatte minoritetsbørn?
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.