Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Fra min anden klasse - oktober

Så er vi kommet rigtigt godt i gang i anden klasse. Lige nu jubler anden klasse sammen med mig. Vores bog - Abacus, Matematik i skolestarten - er blevet nomineret til "Best European Schoolbook Awards" i Frankfurt.

Connie Nielsen
Start debatten
4. oktober 2012, kl. 19:21

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Så er vi kommet rigtigt godt i gang i anden klasse. Lige nu jubler anden klasse sammen med mig. Vores bog - Abacus, Matematik i skolestarten - er blevet nomineret til "Best European Schoolbook Awards" i Frankfurt. 2.b. har en hel klar fornemmelse af deres andel i dette. Det er jo dem, der har været prøvekaniner hele vejen igennem forløbet. Så nu venter vi spændte på resultatet, når vinderne bliver afsløret den 10. oktober kl. 16.00. Rent fagligt har vi arbejdet med vægt. Vi lånte en kasse med digitale vægte beregnet til indskolingen på CFU i Aabenraa, og så var det ellers bare med at komme i gang.Vi startede med at tale om vægtenhederne gram og kilo.Den første dag skulle børnene bare veje en masse forskellige ting, så de kunne lære vægtene at kende. Det gik rigtigt godt. De skulle bl.a. også veje flere af den samme ting og dermed opdage, at vægten stiger med det samme hver gang, man lægger en del mere på vægten.Næste matematiktime skulle de igen veje nogle forskellige ting - først og fremmest noget fra deres egen skoletaske. Denne gang skulle de forsøge at gætte vægten først og derefter kontrollere den på vægten. Ved den efterfølgende snak brugte vi lommeregneren til at udregne differensen på gættet og målt vægt, og vi fik derved en snak om gode og dårlige gæt. I tilgift fik vi jo også noget talbehandling.Eleverne har ingen daglige lektier i matematik, men hver uge har de en undersøgelse, som de skal lave derhjemme. Denne uges undersøgelse handlede naturligvis om vægt. De skulle hjemme veje forskellige ting. De måtte selv bestemme, om de ville bruge køkkenvægten eller en badevægt. Da vi sammen kiggede på og gennemgik ugens undersøgelse, kunne man tydeligt se, at der var blevet vejet meget og snakket om vægt rundt omkring i de små hjem.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Fra min anden klasse - oktober

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS