Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Forældrene sultestrejkede i Bolivia

Arbejdet som landsbylærer Bolivia er en isoleret tilværelse, men forældrene og regeringen bakker moralsk op.

Tore Asmussen
Start debatten
9. november 2015, kl. 13:57

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

For et par år siden kunne man læse følgende historie fra Bolivia:

Danmarks Lærerforening støtter lærerorganisationer i tredjeverden med organisationsudvikling. Målet er at forbedre lærernes vilkår og styrke lærerorganisationernes indflydelse i samfundet. Danmarks Lærerforening har projektsamarbejde med lærerforeninger fortrinsvis i Afrika syd for Sahara, men også i Mongoliet og Bolivia. I Østafrika er det i Kenya, Tanzania, Zanzibar, Rwanda, Burundi og Uganda, og i Vestafrika Sierra Leone og Liberia.

Efter nogle år som en af lærerne for eleverne på en lille ø i Titicacasøen fik Zacarias Ajllahuanca lyst til luftforandring. Han fandt derfor et lærerjob inde ”på fastlandet”. Det blev øens forældre så frustrerede over, at de sendte en delegation efter ham og gik i sultestrejke, indtil han sagde ja til at vende tilbage. “Det blev jeg jo nødt til. De stjal mit hjerte,” udtalte Zacarias om dengang.

Siden fortsatte han med at lære øens børn at skrive på deres eget aymara-sprog. Han har undervist dem i spansk og i matematik, som de skal bruge for at komme videre i uddannelsessystemet. Og han har styrket deres selvrespekt og stolthed af deres identitet. “Så længe jeg er lærer her, vil vi drømme om at få det bedre og arbejde for, at det skal blive virkelighed. Jeg håber, at det med tiden bliver muligt at vende udviklingen, så børnene vil komme tilbage hertil, når de er færdige med deres uddannelse,” fortalte Zacarias.

Læs hele historien om Zacarias her.

Zacarias undervisningsidealer er fuld overensstemmelse med den bolivianske regerings uddannelsespolitik. Den seneste uddannelsesreform i Bolivia udmærker sig ved en progressiv fokusering på at fremme kritisk tænkning og kreativitet, styrke kulturel identitet, indføre modersmålsundervisning og inddrage lokale forhold og omgivelser i undervisningen. I overensstemmelse med denne holistiske tilgang har Bolivias regering afvist at deltage i OECDs PISA test. Undervisningsministeren har udtalt, at PISA ikke måler kvalitet, og derfor vil det være spild af tid og landets sparsomme resurser at indføre testen.

Zacarias søn er i øvrigt leder af Bolivias fagforening for landsbylærere, som DLF har haft projektsamarbejde med siden 2013.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Forældrene sultestrejkede i Bolivia

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS