Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Fake news og fake lives

Børn og unge får i stigende grad deres underholdning og information fra nettet. Husker vi at klæde dem på, så de kan se det, de møder, kritisk an?

Theresa Schilhab
Start debatten
1. december 2017, kl. 00:25

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Fake news. Med D. Trump har vi fået banket et helt nyt begreb på plads. Og fordi de såkaldte nyheder og deres måde at blive serveret på, skriger til himlen, får man let det indtryk, at der er tale om et eksotisk amerikansk fænomen.

Men hvem siger, at det bliver på den anden side af Atlanten? Eller at problemet med fake news er reserveret nyhedshistorier? I en lidt anden betydning af ordet, er der utrolig meget, der er fake news eller beslægtet med. Her tæller jeg bl.a. det enorme udbud af mere eller mindre livstruende modediller, man får serveret ufordøjet via sociale medier, og de ’stagede’ udstillinger af vildtfremmedes liv.

Børn og unge får i stigende grad deres underholdning og information fra nettet. Det har fordele, at de på den måde lærer at hente viden fra den store sky. Men husker vi at give dem nok ballast til at kunne håndtere skyen? Husker vi at klæde dem på, så de hviler nok i sig selv til, at de kan se det, de møder, kritisk an?

Hvis man møder nye ideer, modefænomener, livsstile og værdier uden at vide, hvem man selv er, bliver man let forført. Ikke bare af Trump, men af Spelt-Helle, Nazi-Frans og Veganer-Kurt. Nutidens børn og unge skal ikke bare opdrages til at holde deres personlige oplysninger tæt til kroppen, men også i at mærke efter, om de synes, at det, de støder på, er i orden.

Vi har set det med loge-agtige lukkede fora, der vold-mobber uskyldige mennesker, mens også de nydelige Facebook sider, der gør modtagelige sjæle deprimerede. Man kan altså godt lukke for noget crap, selvom det er lavet af en berømt You-Tuber, med mange likes.

Men at mærke efter, hvad man selv synes, og hvem man egentlig er, har meget trange kår i en skole, der først og fremmest er mål- og ikke individ-styret.

At forholde sig til sig selv, så man kan forholde sig til omverdenen, handler om dannelse og tager tid. Det kan ske gennem æstetisk læring som musik, håndværk eller fx film; når man bakser med eksistentielle spørgsmål, oplever andre kulturer, at solen står op – eller går en tur i regnen.

Måske sker det også, når man ser kattevideoer på nettet – eller også gør det ikke. Hvem ved.

At vide hvad der er det rigtige at høre med på og lade sit verdensbillede styre af og dermed undgår fake news er vigtigt. Men at vide hvad der er fake livsværdier, bliver en vigtigere og vigtigere del af pensum.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Fake news og fake lives

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS