Det gode lærerliv har altid været afsæt for mit fagpolitiske arbejde. Det vil det fortsat være.
Et godt lærerliv er blandt andet afhængigt af:
• God efteruddannelse. Den enkelte lærer skal have større indflydelse på valget af efteruddannelse. Derfor skal vi have indført en ret til efteruddannelse.
• At opgaverne giver mening. Folkeskolen skal selvfølgelig følge med tiden, men der er ikke brug for konstant udefrakommende »projektitis«. Det udvikler ikke skolen. Derfor skal skolen have arbejdsro, så lærere og ledelse på den enkelte skole fortsat kan styrke kvaliteten i undervisningen.
• At man kan lykkes med opgaverne. Alle børn har ret til den rette undervisning. Inklusion er en smuk tanke og en god ambition for folkeskolens virke. Men det kræver, at rammevilkårene er på plads. Derfor skal der investeres i tolærerordninger, co-teaching, efteruddannelse og bedre muligheder for supervision.
• Kollektive aftaler, der sikrer en prioritering. Aftaler, der sikrer balance mellem opgaver og resurser. Derfor skal vi med afsæt i lærerkommissionens anbefalinger have fjernet lov 409 og sikret, at alle medlemmer kommer til at arbejde under ordnede forhold.
Vi ved fra vores praksis, vores egne undersøgelser og fra forskningen, at lærere med stor arbejdsglæde leverer en bedre undervisning. Derfor får vi en bedre folkeskole, når vi styrker det gode lærerliv!
Vi skal fortsat styrke samarbejdet med alle interessenter omkring skolen. Kun sammen kan vi gøre en god skole bedre. Vi skal fastholde og styrke fællesskabet i hele foreningen og i hele fagbevægelsen i Fagbevægelsens Hovedorganisation.
En stemme på det gode lærerliv
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.