Efter to hektiske dage på naturfagskonferencen Big Bang i selskab med mere end 1200 andre naturfagsinteresserede undervisere, formidlere, folk fra de uformelle læringsmiljøer, konsulenter og andet godtfolk, er jeg nu tilbage i hverdagen. Jeg er stadig, efter en uges tid, lidt høj af de to dages naturfagssnak og meget inspireret og har lyst til at gå i gang med alle mulige projekter. Men min skolehverdag pt er. desværre ikke helt så fyldt med naturfag, som jeg kunne ønske, da diverse målinger og tests, digitale platforme og elevplaner trænger sig på, helt uden hensyntagen til mit enorme behov for at fortælle om mine mange indtryk og oplevelser. Jeg har hjembragt en kæmpe stak materialer, som jeg gaflede til mig på den store messe (jaah, gratis materialer), og forsøger at efterlade nogle af tingene på strategiske steder til kolleger, som jeg regne med kunne være interesserede. Jeg har fortalt lidt til de, der nu har været i nærheden, om hvad jeg har set og hørt og også allerede brugt et par tips og tricks i min undervisning.
Men for pokker hvor er det svært at bevare gejsten. Jeg var jo heldig at komme afsted overhovedet, men det kunne have været så fedt at kunne dele oplevelserne med en kollega, så man kunne hjælpe hinanden med at huske og afprøve ideerne. Er der nogle af jer derude, der har nogle gode råd til, hvordan man får vidensdelt efter kurser og konferencer? Hvad gør I for at undgå, at al inspirationen lige så stille fordamper i hverdagens gøremål? For jeg synes altid, det er der, udfordringen ligger – at ens oplevelser ikke bare ”fiser ud” men bliver brugt til noget – både af mig og forhåbentligt nogle kolleger.
Jeg har foreløbig sat Big Bang på som punkt til næste fagudvalgsmøde – så håber jeg bare, gejsten holder indtil da.
Efter Big Bang!
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.