Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Dybdelæring!

Til matematikkonference i Odense med Matematiklærerforeningen – Matematik på mellemtrinnet!

Lis Zacho
Lis Zacho Matematikrådgiver
Start debatten
27. februar 2017, kl. 17:12

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

En af dagen talere, den norske læreruddanner og forsker Marit Johnsen Høines kom med et nyt ord til de deltagende matematiklærere – Dybdelæring.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning – lis.zacho@gmail.com

Dybdelæring er når eleverne arbejder kvalitativt med det fagligt stof, når de deltager aktivt i deres egen læreprocesser og bruger læringsstrategier og evner til at reflektere over deres egen mestring og fremgang. Når eleverne arbejder undersøgende, argumenterende og kommunikerende i et livlangt læringsforløb.

Dybdelæring som uddannelse, både for den matematiske tænkning i menneskers liv og deres faglige udvikling.

Dybdelæring er det modsatte af træning af færdigheder.

Det er nødvendigt med dybdelæring i en tid, hvor mængden af viden er eksplosiv, hvor skolen ændrer sig, og hvor vores opfattelse af læring ændres, hvor fakta er, at der bruges en del tid på træning i matematiktimerne, og hvor der er opfundet maskiner, der kan overtage nogle af de besværlige og tidsrøvende udregninger.

Mikael Skånstrøm, viste os alle fælles måls vigtigste side, opmærksomhedspunkterne. Hvad er det, vi som lærere skal være opmærksomme på at eleverne lærer, og ikke så meget, hvad de laver. Vi farer ofte videre til siderne med færdigheds- og vidensmålene, men burde stoppe op ved opmærksomhedspunkterne og fagets formål!

Det går fremad med os i Timms, selvom der er 20 %, der ikke kan lide matematik. Ikke så godt, at så mange elever ikke ikke kan lide faget.

Det er vist tid til noget mere dybdelæring i matematiktimerne!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Dybdelæring!

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS