Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Derfor dannelse

Chresten Sloth Christensen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:10

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Jeg fastholder, at begrebet dannelse altid har været, endnu er og fortsat vil være et afgørende begreb i dansk pædagogik. Uanset om selve ordet er brugt konkret i denne eller hin tekst, eller diverse modestrømninger prøver at indføre andre begreber i dets sted. Det afgørende er, at begrebet siden dets renæssance på Humboldt-universitetet og siden Grundtvigs optagethed af Herder, og højskolebevægelsen og folkeoplysningen, har været indlejret i tysk og nordisk kultur, i al fald skandinavisk kultur og dermed også dansk pædagogik.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

For min skyld må angelsakserne hjertens gerne beholde begrebet kompetence, der er lige så befængt af negative bibetydninger som begrebet dannelse. Den pædagogiske anvendelse af kompetencebegrebet passer fortrinligt med analytisk (nytte)filosofi, som pædagogikken »over there« i mange henseender hviler på. Til syvende og sidst handler det om livs- og menneskesyn.

Blottet for historie og nuancer og formildende omstændigheder kan forskellen gøres således op:

»Vi er her for at være gode ved hinanden«, hævder Jan Lindhardt, mens Tor Nørretranders tolker (natur)videnskaben således: »Vi er her for at fise«. Kompetencen til at fise kan sikkert opnås uden begrebet dannelse, men …

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Derfor dannelse

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS