Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Debat: Indfør en fælles europæisk karakterskala

Karakterskalaen i Danmark er for upræcis og fokuserer for meget på elevernes fejl og mangler. Blandt andet derfor bør den skrottes og erstattes med en fælles europæisk karakterskala, mener Venstres Ungdom.

Foto: NICOLAI LOVGRET
Søren Nørgaard
Søren Nørgaard
2 kommentarer
2. august 2024, kl. 04:30
2 kommentarer

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Den danske karakterskala har været under massiv kritik, siden den blev indført.

Krikken handler blandt andet om, at der er for langt mellem karakterer som 4 og 7, hvilket gør det sværere at nuancere elevens præstation. Det er også blevet så nemt at få topkarakter, at det nærmest er blevet en forventning for eleverne, at de får 12.

Der mangler en karakter for den ekstraordinære præstation. Derfor begræder vi i Venstres Ungdom, at Tommy Ahlers’ ambition om en sådan karakter aldrig blev en realitet.

Skalaen puster til perfekthedskulturen

Der er også kritik af hele ideen om, hvordan karakterer gives, som hovedsageligt består af, at man starter på 12 når man går ind til sin eksamen, og derfra kan handler det ellers om for ens undervisere at fokusere på, hvad man ikke kan.

Det er præmissen for karakterskalaen, og det er om noget med til at opretholde en perfekthedskultur, hvor det ikke handler om, hvad vi kan, men hvad vi ikke kan.

Til sidst er der kritik af hele ideen om, at man kan vurdere elever negativt, altså med et -3. Det er alt sammen er kritik, vi tilslutter os. Derfor er det på høje tid at få en ny skala – og gerne på europæisk plan.

Stadig svært at sammenligne med udlandet

Da man havde debatten om den nye karakterskala, var et af hovedargumenterne, at det skulle være nemmere at sammenligne danske karakterer med karakterskalaer i andre lande. Men for at være ærlig, så kan det være svært at få øje på, hvordan de nye karakterer har hjulpet på det.

Lande som Frankrig, Spanien, Tyskland, Norge har en markant anderledes skala, end vi har herhjemme. Selvom der er lavet en million omregningsmodeller, så synes vi det ville være bedre for gennemsigtighed og sammenlignelighed, at man tager tyren ved hornene, og bliver enige om en fælles europæisk skala. Fælles europæiske karakterer skaber gennemsigtighed

En fælles skala vil være med til at skabe mere gennemsigtighed for den frie bevægelighed, idet man som studerende ville få nemmere ved at gennemskue, hvilke krav og snit der er på de forskellige uddannelsesinstitutioner i Europa, i stedet for at skulle have sort bælte i Excel for at forstå omregningstabellerne.

Derfor mener vi, at det mest fornuftige at gøre, vil være at få kæmpet en fælles europæisk karakterskala igennem. En karakterskala, som dropper de negative karakterer, som har faglighed for øje, som ikke fokuserer på fejl og mangler og som skaber decideret sammenlignelighed mellem de europæiske lande.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Debat: Indfør en fælles europæisk karakterskala

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS