Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Dagens tip til online undervisning: Digitale lege i pauserne;)

Vi skal huske det sociale element, når vi arbejder online med eleverne. De trænger til at hygge sig, grine og lege sammen.
Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip er i dag skrevet af Rune Gråbæk (@digitalpadagog) pædagogisk konsulent i Greve Kommune og bestyrelsesmedlem i Ditvej

Rune Gråbæk
4 kommentarer
12. januar 2021, kl. 12:49

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

4 kommentarer

Det sociale er noget af det vi ofte glemmer, når vi sidder bag hver sin skærm, men det er faktisk ganske let og hurtigt at sætte små lege i gang, som derudover vil styrke klassens trivsel og give eleverne den væsentlige følelse af fællesskab – hver for sig.

En af mulighederne kunne også være at starte undervisningen med at lade alle elever “tjekke ind” på en skala på 1-5 hver dag, således lærerne kan få en fornemmelse af, hvorvidt der over tid skal tages hånd om den enkelte elevs trivsel.

Men tilbage til de mulige lege. Her er fem hurtig implementerbare lege, der er gode til online brug over MEET eller Teams.

  • Digital Kims leg

Hvis man ikke har noget imod at vise sit hjem frem, kan man filme fra et konkret sted. Herefter slukkes for kameraet og der fjernes en ting. Så tændes kameraet igen og eleverne skriver i chatten hvad de mener er forsvundet.

Eleverne kan også stå for denne aktivitet, hvor de finder et sted og fjerner en ting.

  • Gæt og Grimasser

Eleverne skal optræde som noget bestemt, f.eks. et dyr, person eller disney figur, som de andre skal gætte. Det kan også være en person eller karakter fra en bog, de har læst i undervisningen.

Find noget der ”rødt”, ”rundt” etc.

Læreren siger: ”Find noget der er rødt”, ”Find noget 8-kantet” etc.

  • Banko-spil

Her sender I et dette link til eleverne, så har de fx har tre bankoplader, de skal holde styr på.

Derefter kan I anvende Geogebras bankoopråber

  • Tegn sammen

Læreren kan på forhånd lave breakoutrooms eller fem rum på Meet, hvor eleverne kan komme separat ind, hvor de så sidder og tegner eller laver perler i mindre grupper sammen, eller noget helt tredje. Her er der bedre mulighed for alle elever at komme til orde og få en snak om hvordan de går og har det i en corona-tid. Læreren kan gå fra rum til rum og derved deltage i de forskellige samtaler.

  • Spil multiplayer spil sammen

Spil Minecraft, AmongUS eller Roblox sammen med børnene, samtidig med at de har et opkald i baggrunden. – Eller opfordre dem der vil til, at lave digitale legeaftaler sammen hvor de mødes til en omgang digitale spil.

Har du nogle gode lege man kan lave i pauserne så smid endelige en kommentar;)

Følg Danmarks it- og medievejlederforening på Facebook

Følg Danmarks it- og medievejlederforening på Twitter

4 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Dagens tip til online undervisning: Digitale lege i pauserne;)

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS