Der er mange rigtig fine hensigter fra regeringen og KL, når vi taler om IT. I ”En digital folkeskole -national strategi for it i folkeskolen” fra 2011 kan man bl.a. læse, at alle elever skal have adgang til computer frem mod 2014. Eleverne skal medbringe deres egne devices, og kommunerne skal sørge for at de elever, der ikke har den mulighed, skal have stillet en computer til rådighed. http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF11/110819_En_digital_folkeskole.ashx
Der er indgået en aftale i 2011, som her i 2015 ikke er helt implementeret…
Forenklede fælles mål indfører CAS på mellemtrinnet, hvilket er en spændende, meningsfuld og ressourcekrævende opgave. Opgaven skal løses, og kræver blot kursus eller tid til lærerne, da de færreste matematiklærere på mellemtrinnet tidligere har brugt CAS. Når eleverne så skal bruge CAS-programmet, har man blot behov for at eleverne har tilgang til en computer, der sætter eleven i stand til at arbejde med CAS-programmet. Endeligt har man så brug for et CAS-program, der lever op til lærernes og elevernes behov. Jeg forestiller mig, at sætte følgende krav til et CAS-program:
· CAS skal kunne understøtte elevernes læring
· CAS skal kunne understøtte elevernes mulighed for at arbejde undersøgende og problemløsende
· CAS skal være nemt og intuitivt at anvende
· CAS skal understøtte at eleverne tilegner sig et korrekt matematisk sprog
· CAS skal understøtte elevernes anvendelse af matematiske symboler
· CAS skal være på dansk
· CAS skal ruste eleverne til at anvende samme eller andet CAS-program i udskolingen
· CAS skal kunne anvendes på IPad, Mac, pc, Chromebook og smartphone
CAS-programmet udvælges, så er opgaven løst, og CAS er indført på mellemtrinnet.
Der er blot et par udfordringer, der kræver en del CASH!
.
Cash til CAS
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.