Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Carl med autisme: YES! Jeg fik 12

Carl fik 12 i kristendom, han fik lov til at vise, at han kan

Yvonne Olsen
Start debatten
18. juni 2017, kl. 16:08

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

For to år siden mødte jeg Carl. En 14-årig dreng, der vandrede utålmodigt rundt i klasselokalet, mens hans forældre fortalte om et skoleforløb, der på trods af Carls intelligens, kun var gået ned ad bakke.

Jeg er folkeskolelærer og autismerådgiver på Nr. Vedby Skole og Børnehus. Mit udgangspunkt er ydmyghed og respekt overfor mennesker, der tænker og oplever verden på en anden måde end du og jeg. Jeg ønsker at skrive den gode historie, der hvor det lykkes i skolen for børn og unge med autisme. Jeg håber at mine indlæg, ideer og løsningsforslag kan anvendes på andre skoler, således at vi fremadrettet kan skabe en skolegang for børn og unge med autisme, så også de bliver så dygtige som de kan. Mine indlæg tager altid udgangspunkt i virkelige oplevelser fra mit job som lærer.

Carl har autisme og ADHD. Carl viste en negativ og aggressiv adfærd. Han mente, at en ”spasserklasse” var det sidste, som han skulle gå i. Jeg så en venlig og kærlig dreng, med et stort potentiale. Han lærte hurtigt, at vi ikke skal nedgøre spastikere, eller andre mennesker med et handicap.

Det viste sig, at Carls hovedinteresse er religion. I vores team arbejder vi ud fra succeskriterier. Alle vores elever skal opleve succeser. Vi tror på, at det giver selvværd, og mod på nye udfordringer. Vi lagde en undervisningsplan, hvor Carl skulle styrkes i en række fag, hvor han kunne opnå succes, og hvor andre fag skulle nedprioriteres. At satse på hele fagrækken, er alt for kaotisk, og uoverskueligt for Carl. At dele prøven op i mindre dele giver ham overskuelighed, ro og overskud.

Carl har netop afslutte folkeskolens prøver i 9.kl. i engelsk, retskrivning, læsning, matematik uden hjælpemidler, geografi og kristendom med et gennemsnit på 9,6.

Han mangler naturfagsprøven, matematik med hjælpemidler, mundtlig dansk og skriftlig fremstilling. De fag valgte vi at nedprioritere, for at give Carl succes.

Desværre er prøven ikke adgangsgivende til ungdomsuddannelserne, her kræves det, at eleverne har en fuld afgangsprøve, eller minimum 02 i dansk og matematik. Ingen af disse krav kan Carl leve op til.

Det er liberal politik, at være fleksibel, og tage hensyn til det enkelte menneske.

Carl kan godt tage en afgangsprøve, hvis undervisningsminister Merete Riisager gav ham muligheden for at brede prøven ud over 2 eller 3 år.

På gymnasierne afsluttes uddannelsen over 3 år, hvorfor kan vi ikke gøre det samme i folkeskolen?

Hvis Carl kunne tage de sidste fire fag i 10.kl., og overføre sine resultater herfra til sit bevis fra 9.kl., så havde han også en fuld afgangsprøve.

Vi har mange unge som Carl, i den danske folkeskole.

Lad os hjælpe dem videre, ikke bremse dem.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Carl med autisme: YES! Jeg fik 12

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS