Samfundsfagsundervisningen kan ofte godt blive tænkt som et fag, hvor man bare skal diskutere en masse. Bevares, det skal man da også – og jeg synes i øvrigt også, at det er helt vildt essentielt, at eleverne udvikler sig som meningsdannere. Samtidig er der også meget faglig viden, der skal på plads. Hvordan får man så begge dele sat i værk?
”Det var sjovt at diskutere og forsøge at få indført sine mål” udbryder en elev begejstret. Sådan en evaluering gør altid lærermaven glad – især når det kommer fra en elev, som ellers normalt er lidt svær at få til at deltage i fælles debatter. ”Man fik ligesom også lidt indblik i alle de ting, man egentlig skal finde ud af på borgen, og blive enige om”, siger en anden elev.
I denne uge forsøgte jeg at sætte både faglighed og diskussion i gang igennem brætspillet ”Demokratiet – et spil om politik, passion og penge”. Det var helt nyt for mig, men jeg var blevet foreslået det af en kollega, som havde haft gode oplevelser med det. Dagen inden spillet skulle afprøves, læste jeg Niels Christian Hebsgaards anmeldelse af spillet her på Folkeskolen.dk: ”Risiko for, at eleverne får indtryk af, at politik ikke rager dem”. Der stod jeg så, midt i mellem to oplevelser. Men jeg kastede mig, og klassen, ud i spillet alligevel, for elever og klasser er vel forskellige?
”Der var nogle steder, hvor det var lidt forvirrende. Det var ligesom ikke helt forklaret ordentligt, så måtte man gætte sig lidt til om det var sådan her, de mente man skulle gøre”, siger en elev om regeringsbogen. Det ødelagde dog ikke oplevelsen.
Brætspillet handler om, at eleverne skal anvende en række finanser, og skal forhandle lovforslag i fire kategorier: velfærd, miljø, vækst og lov & orden. Eleverne får individuelt nogle ”agendakort” med lovforslag de gerne skal forsøge at få indført. Regeringsbogen er spillets drejebog, og skal føles slavisk.
Flere elever understregede faktisk, at det var både interessant, men også svært når man havde indført et lovforslag, og man så fandt ud af, at der var noget andet man synes havde været vigtigere og hellere ville have haft på banen. Flere af grupperne endte faktisk med at inddrage deres egne holdninger mere, end at bruge agendakortene, som var spin-delen i spillet.
Samlet set havde vi en god oplevelse med spillet, og fik efterfølgende arbejdet os nærmere ind i det politiske system, lovforslag og Folketingets opbygning. Jeg fornemmede at eleverne fik indblik i det politiske spin, og at politik faktisk kan få stor betydning for deres hverdag og liv.
Da vi afsluttede spillet, indskød en elev en fantastisk idé, som vi nu er i gang med: ”Skal vi ikke lave vores egne brætspil med samfundsfag?”.
Så, fortsættelse følger…
Brætspil i undervisningen
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.